Első ízben készültem Indiába, hogy szír kéziratok után kutassak a keralai dzsungelben, s ilyenformán érthető izgalommal vártam a soromra az indiai követség vízumosztályán, egy szép kicsi villában fenn a budai hegyekben. Közben egy friss bollywoodi film plakátját bámultam a falon. A hagyományos indiai ruhába öltözött szerelmespár mögött ezer fényben ragyogó egzotikus épület magasodott a mesés India minden csodájának ígéretével. Időbe telt, míg rájöttem, hogy az az épület a Lánchíd. Azt már Indiában tudtam meg, hogy a bollywoodi rendezők éppen azért forgatják szívesen musicaljeiket Budapesten, mert az olyan egzotikusnak tűnik az indiaiak számára.
Der Betrachter ist im Bild, a néző a képben van, volt a címe Wolfgang Kemp 80-as évekbeli recepcióesztétikai bevezetőjének. Mégpedig nemcsak a kép értelmezésében, ahogy Kemp értette, hanem a néző által készített képekben is. Ahogy például Liu Maoshan képein Song-kori kínai tájképpé válik minden európai város.
A perzsa شبزنده ها Shabzendehâ, „Virrasztások” – elegáns humanista latinsággal Lucubrationes-nek fordíthatnánk – blog 1388. farvardin 8-án, azaz 2009. március 28-án tette közzé ezt a háromszáz képből álló szép fotósorozatot Budapestről (a zöld „Shabzendeha Pictures” feliratra, majd a bal felső „Budapest 09” gombra kell kattintani). شهر خیلی قشنگی هست, امیدوارم از عکس ها خوشتون بیاد „A város gyönyörű, remélem, hogy ez a képekről is látszik”, írja Omid H. Hassam, és igazat kell adjunk neki. Noha szinte csak város közepén fotózott, ezek a képek mégsem a jól ismert képeslapok, nem a városról a fejünkben élő megszokott kivágatok, s nem is azok a világosan strukturált nyugati turistafotók, amelyek egy-egy objektum megörökítésére koncentrálnak. Ezeken a fotókon a struktúrák fellazulnak, a fények, az átmetszések, a mozgás uralkodnak. Budapest ezeken a képeken egy valaha szebb napokat látott kaotikus, de eleven és titkokat rejtő keleti város, kis Teherán.
Der Betrachter ist im Bild, a néző a képben van, volt a címe Wolfgang Kemp 80-as évekbeli recepcióesztétikai bevezetőjének. Mégpedig nemcsak a kép értelmezésében, ahogy Kemp értette, hanem a néző által készített képekben is. Ahogy például Liu Maoshan képein Song-kori kínai tájképpé válik minden európai város.
A perzsa شبزنده ها Shabzendehâ, „Virrasztások” – elegáns humanista latinsággal Lucubrationes-nek fordíthatnánk – blog 1388. farvardin 8-án, azaz 2009. március 28-án tette közzé ezt a háromszáz képből álló szép fotósorozatot Budapestről (a zöld „Shabzendeha Pictures” feliratra, majd a bal felső „Budapest 09” gombra kell kattintani). شهر خیلی قشنگی هست, امیدوارم از عکس ها خوشتون بیاد „A város gyönyörű, remélem, hogy ez a képekről is látszik”, írja Omid H. Hassam, és igazat kell adjunk neki. Noha szinte csak város közepén fotózott, ezek a képek mégsem a jól ismert képeslapok, nem a városról a fejünkben élő megszokott kivágatok, s nem is azok a világosan strukturált nyugati turistafotók, amelyek egy-egy objektum megörökítésére koncentrálnak. Ezeken a fotókon a struktúrák fellazulnak, a fények, az átmetszések, a mozgás uralkodnak. Budapest ezeken a képeken egy valaha szebb napokat látott kaotikus, de eleven és titkokat rejtő keleti város, kis Teherán.