A División Azul egy katonavonata a keleti frontra indul 1941. júliusában. Luis García Berlanga alul balról a második
„Párizsba induló” német katonavonat az első világháborúban, ahogy a Kirándulás c. bejegyzésben láttuk
Az interneten napról napra gyarapszik az elmúlt évtizedek elfelejtett vagy idáig hozzáférhetetlen archív fotóanyaga, s Oroszország az élen jár a történelemnek ebben a virtuális visszaszerzésében. Az egyik itteni szájton találtunk nemrég egy ismeretlen fotósorozatot a División Azulról az orosz hadszíntéren, s közöttük az alábbi csodás fényképet, amelyen a spanyol katonák szabadtéri „szalonbika”-viadalt rögtönöznek valahol a sztálingrádi fronton.
Csábító azt gondoloni, hogy Berlanga is jelen volt, s hogy ez az emlékezetében megőrzött jelenet lett az 1985-ös Az üsző c. filmjének képi magja. Noha az időpont igen későinek tűnik ehhez, mégis ez volt az első film, amely groteszk hangot engedett meg magának a spanyol polgárháborúval kapcsolatban, s emiatt már akkor is vegyes fogadtatásban volt része. A film komédia formájában mutatja be a köztársaságiak próbálkozását egy üsző megszerzésére, amelyet a nacionalisták által ellenőrzött faluban bikaviadalra készítenek elő. A falun kívüli lövészárkaikban éhező köztársaságiak mindent lehetséges úton megpróbálják megkaparintani az üszőt, természetesen nem azért, hogy viadalt rendezzenek vele, hanem hogy megegyék.
Sok-sok képet őrzünk emlékezetünkben, amelyek a sötétben élnek és formálódnak tovább, míg egy nap váratlanul napvilágra nem kerülnek. Aby Warburg ír erről a poiesisről, a képek Nachlebenjéről, s talán a División Azulnak ez az abszurd jelenete is ilyenfajta kép volt Berlanga számára. Hiszen az ember nem azért lesz fotós vagy rendező, hogy megörökítse a világot, hanem hogy formát adjon a képeknek, amelyek benne élnek.
Berlanga hamarosan megjelenő jegyzetfüzeteinek egyike
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése