Fák


A gretnai képeken a fák nem főszereplők, mégis nélkülözhetetlenek, mert ők jelölik ki azt a teret, amelyet a milliónyi seregély tánca betölt. Képzeljük el, mennyivel jelentéktelenebb lenne nélkülük a tánc ugyanezeken a képeken! És erről Pierre Pellegrini fái jutnak eszembe.






Egy tárgy teret képez maga körül; két tárgy kijelöli a közöttük feszülő tér határait. Ezekről a képekről már jóval azelőtt Paul Klee Pedagógiai vázlatkönyve és a hasonló szellemű építészetelméleti alapvetések jutottak eszembe, hogy megtudtam volna, hogy Pellegrini eredetileg építésznek tanult. A fák, a behavazott mező, a víz, a hold, bármilyen varázslatosak, itt is csak statiszták. Igazi funkciójuk, hogy szerényen a háttérbe húzódva kijelöljék a képek valódi főszereplője, a közöttük feszülő láthatatlan tér határait.









4 megjegyzés:

Marguerite írta...

gyönyörűek. azért mégis néha számíthat egy jobb gép, ehhez a köddel való játékhoz pl.

Studiolum írta...

biztos, hogy jó gépe van, de azt hiszem, hogy ezeken a képeken technikailag a hosszú expozíciós idő a lényeg (persze állványról), ami egy kicsi kompakt géppel is jó eredményt adna

Petrus Augustinus írta...

"[...] két eleme van: az egyik a fekete vonal és folt, a másik az üres fehér tér. Amíg a rajzot európai módra, úgy néztem, hogy a fekete vonalból és foltból indultam ki, és a fehér teret merő környezetnek láttam, abból semmit sem értettem. Azt hittem, hogy valamely tárgy, vagy táj, vagy jelenet ábrázolása. [...] A fehér nem a környezet, a passzív tér, üresség, semmi, esetleges. Nem és nem. Inkább a fehér alakítja a feketét (vonalat, foltot), mint a fekete a fehéret. A formateremtő hatalom a fehér. Az űr, a semmi. A meghatározhatatlan. [...] Az európai szem számára csak a fekete vonal és folt van. [...] Szerencsés pillanatomban egyszer nem a feketéből indultam el a fehér, hanem a fehérből a fekete felé."

Hamvas Béla: Unicornis. A kínai tusrajzról

Csak úgy eszembe jutott ezekről a képekről, de ahhoz a japán történethez is illik. :)

baritas írta...

Azt gondolom, hogy a jó szemet nem pótolja egy jó gép.
Technikai tudás birtokában pedig nincs szükség "jó gépre".
A "jó gép" (drága pénzen vett) azoknak szükségeltetik, akik bármiben hiányt szenvednek, vagy akik azzal dolgoznak.

Gyönyörű képek!