


Megjelenésükkor azonban ők Európa történelmének „első barbárai”, az első ázsiai nomád nép, akikről a nyugati források, mindenekelőtt Hérodotos, részletesebben szólnak. Azok a szkítáknak tulajdonított szokások, amelyekről A görög-perzsa háború negyedik könyvében Hérodotos beszámol (például ivókupa készítése az ellenség koponyájából) később az ókori és középkori európai irodalom toposzaivá merevednek, amelyeket más, keletről érkező nomád népek leírásaiban is megtalálunk.

A bonni LVR-Landesmuseum jelenlegi nagy Krím-kiállításáról.
Hérodotos több szkíta eredetmítoszt is elbeszél, köztük egyet, amelyet állítása szerint „a Pontos mellett lakó hellének” mesélnek. Ez a történet úgy tartja, hogy Héraklés Géryonés marháit terelve a majdani Scythia területén egy hóvihar miatt elveszítette a lovait. Keresésük során eljutott a Hylaia nevű földre is, ahol egy barlangban találkozott a Mixoparthenosszal, aki a vidék úrnője volt. A női felsőtestű és kígyószerű alsótesttel bíró lénytől megtudta, hogy a lovak nála vannak, az állatok visszaadásáért cserébe azonban a hősnek hálnia kellett vele. Héraklés végül három fiút – Agathyrsost, Gelónost és Scythést – nemzett a Mixoparthenosnak, és meghagyta neki, hogy amelyik fiú a három közül fel tudja ajzani apja íját, fel tudja kötni annak övét, az méltó arra, hogy e föld lakója legyen. Ez végül a harmadik, legkisebb fiú, Scythés lett, és tőle származtak a szkíták királyai, a szkíták maguk pedig a Héraklés övén függő „ivócsészének az emlékére a mai napig ivócsészét hordanak az övükön”.

A kevert, görög és keleti elemeket egyaránt magán viselő történet szirénhez hasonló lénye, mint arra Neal Ascherson rámutat, hamarosan jelképpé válik, a Fekete-tenger északi partjának görög gyarmatvárosait egybefogó, görög-szkíta-trák kultúrájú Boszporuszi Királyság és fővárosa, Pantikapaion (ma: Kercs) jelképévé, egészen annak Kr. u. 4. századi pusztulásáig. Ascherson azonban a Mixoparthenos egy még érdekesebb továbbélését is megemlíti:
„A Mixoparthenosz azonban tovább élt, merőben gyakorlati módon is. Fogantyú lett belőle. Karcsú, előredomborodó teste, a visszahajló fej és kígyófarok díszes fogantyúvá vált, odaégették cserépedényekre, odaforrasztották vagy -olvasztották a bronz- és üvegedényekre. Névtelenül, de hasznosan élt tovább akkor is, amikor városát már felégették és gyermekei elhagyták a történelem színpadát.
A szkíták anyja ma is itt él közöttünk, bár már nem ismerik fel. A közelmúltban Budapesten, a régi Habsburg Birodalom idején épült egyik vasútállomáson hirtelen valami szokatlanra lettem figyelmes, amikor a pénztárhoz vezető súlyos, kétszárnyú ajtót kinyitottam. A kezem ott volt a rézfogantyún, amelyet millió és millió utas érintett és csiszolt fényesre. Egy meztelen nőt ábrázolt, amelynek a teste köldöktől kétfelé kunkorodó kígyófarokban végződött.” (Neal Ascherson: A Fekete-tenger)

Hiába kerestem azonban a budapesti pályaudvarokon a nyomát, a Mixoparthenos nincs sehol, az Ascherson által látott fogantyút valószínűleg már rég lecserélték. Azonban még így sem tűnt el nyomtalanul. Ugyan az idők folyamán alakja egybeolvadt a közönséges szirénekével (annak is kétfarkú változatával, a melusinával), a kétfarkú kígyóban végződő szkíta ősanya ma is látható, mégpedig egy merőben szokatlan helyen: a Starbucks-kávézók logóján.

1 megjegyzés:
Adalék:
http://reg-esz.blog.hu/2015/11/11/mi_terpeszt_a_sturbucks_logon_a_sziren_es_a_keresztenyseg
Megjegyzés küldése