Arcok a múltból


Uglicsban és környékén hét napot töltöttünk masterclass-kurzuson fotózással – írja Nyikolaj Gontar –, s a város szélén bukkantam erre az egyértelműen történelmi épületre, amely teljesen elütött a környezetétől. „Magánterület, belépni tilos”, hirdette a felirat. Ahogy ott nézelődtem, az őr is felfigyelt rám, és odajött, azt hittem, azért, hogy elhajtson, de nem. Beszélgetni kezdtünk, s megtudtam, hogy az épület nem más, mint egy valamikori templom, amelynek tornyait lebontották, és asztalosműhelynek alakították át. A legérdekesebb az volt, hogy az egész belsejét borító freskókat – a figurák figyelmes tekintete nyilván hátráltatta a munkavégzést – levakolták és lemeszelték. De idővel a vakolat több folton is levált a falról, mégpedig épp ott, ahol az arcok voltak. Először csak jámbor mesének hittem a dolgot, de pár perc múlva azt mondta, ha akarok, körülnézhetek. Hogyne akartam volna.

Az épület mindjárt feltűnt, s mint kiderült, nem ok nélkül.

Az udvaron mindenütt nagy kupacokban álltak a fűrészporos zsákok. Különösen megragadott a tábla az ajtón: „Опаснаяа зона” – „Veszélyes zóna”.

Mindjárt a bejárat fölött ez a kép fogadott.

„Munka végén takaríts magad után!”

Erről beszélt az őr.

Egy másik jó állapotban megőrződött arc. Felhívnám a figyelmet a szignó 1930-as évszámára.

Egy ikonfestő ismerősöm azt mondta, hogy hagyományosan eltérő minőségű festéket használtak
a kép egyes részeihez. Gyakori volt, hogy a jobb minőségben kivitelezett arcokat
lakkozták, s ezért válhatott le épp ott a vakolat a falról.

Külön meglepetés volt, hogy a cég sírkeresztek előállításával is foglalkozik.

Itt, a hátsó udvarban készítik elő a nyers fát feldolgozásra.

7 megjegyzés:

Fejes László írta...

Bocs, de: „Elkészült. Vidd el!” -- Helyesen kb.: a munka végeztével takaríts ki magad után.

Studiolum írta...

Igazad van, javítottam.

Petrus Augustinus írta...

Ezek a képek annyira élnek! A színek is olyan mélyek. Én miért nem tudok ilyen képeket csinálni? :-)

Ezt láttam amúgy a 'Petrográdi mesék'-nél is; gyönyörűek!

Studiolum írta...

Igen, ez szinte védjegye az orosz fotóknak. Erről lehet felismerni aláírás nélkül is őket. Valami olyan közös vizuális nyelv, amelyet a filmekből és mások fotóiból már egészen korán elsajátítanak. Erről beszéltem a Moszkva udvaraiban.

Szabi írta...

(Опаснаяа > Опасная)

Petya, azért, mert minden bizonnyal HDR technikával készült. Keress rá! (HDR = High dynamic range imaging/photography).

Amúgy lehet HDR-t is használni, s túlhasználni. Ezek szerintem már egy picit túllőttek a célon, bár még nem vészesen. Néha a (kicsit) kevesebb — több.

flora írta...

Attól is olyan élőek talán, hogy ráismer az ember arra a nagyon is ismerős "rendetlenségre", az "ahogy esik, úgy puffan" orosz stílusra, amiból néha születik egy csoda is...

Szabi írta...

Néhány link:

HDR program: jó minőségű, korlátlan (de vízjelező) trial version-nel: http://www.hdrsoft.com/ (az első oldalon egyből szépen mutatja is, miből lesz a kép összeszerkesztve: különböző exponálású képekből)

Legújabb fejleményként már vannak elég gyors számítógépek, hogy videóban is alkalmazzák: http://vimeo.com/14821961