„Alattuk terült el a fénylő, nyüzsgő, zsivajgó Angol Park. Egyszerre szállt fel a muzsika, a zaj és a kiabálás, minden egyszerre bombázta a fülüket. A sok-sok fény felett, mozgékonyan vagy mozdulatlanul, magas oszlopon függő repülőgépek keringtek csendesen egy, már homályos részben, amely így költőibbnek tetszett.”
Raymond Queneau: Angol Park, 1942
„1909. május 29-én a Porte Maillot-ig terjedő hatalmas vásár megnyitása sok ezer nézőt vonzott. A kíváncsiak első alkalommal próbálhatták ki az amerikai csodákat, a függőleges Niagara-vízesést vagy a Grand Canyon panorámavasutat, jóval Gainsbourg és Elsa Triolet előtt.”
Mikaël Hirsch: Omicron, 2007
A párizsi Luna Parkot százegy éve nyitották meg a nagyközönség számára. Ezek a képek száz éve, 1910-ben készültek. Két éve publikálták őket először egy orosz blogon, s akkor félretettem őket a százéves évfordulóra. Mire azonban az évforduló eljött, addigra a blog megszűnt. Így hát most újra közzéteszem a teljes sorozatot.
A Luna Park divatja Amerikából indult: az elsőt 1903-ban nyitották meg a Coney Islanden. Nagy attrakciója az „Utazás a Holdba” fantázianevű „űrhajó” volt, amelyről az egész vidámpark a nevét kapta. Az Ingersoll-cég 1905-től az egész világra kiterjedő Luna Park-hálózatot hozott létre, amelyeket Európában származási helyük után sok helyen „angolparknak” neveztek. De az eredeti Luna Park elnevezés is megmaradt, s több nyelven közszóvá válva „vidámparkot” jelent.
A párizsi Luna Park a Maillot-kapunál terült el. Legfőbb látványosságai közé tartozott a Niagara-vízesés, az úgynevezett orosz (vagy amerikai) hegyek, az ördögkerék, az elvarázsolt kastély. Mindezeket hűségesen másolták az 1911-es roubaix-i világkiállításon is, amelynek fotódokumentációja ránk maradt. 1914-től táncterem is nyílt itt a brazil Duque vezetésével. A fogorvos Duque gyógyszerügynökként érkezett Párizsba, ahol felfedezte, hogy az egzotikus táncok sokkal kapósabbak. Így kezdte tanítani az „igazi brazil tangót”, a „maxixe”-et, amely a háború előtti Párizs nagy táncává vált.
„Nem részletezem, mennyi a forgalom, de van olyan nap, amikor százezer belépti jegyet adunk el. Húsz attrakció vonzza egyre-másra a látogatókat, s a lutrikról, a kézügyességi játékokról meg a céllövöldékről, amelyek javarészt ott, az Alpesi Hullámvasút és a Táncpalota között sorakoznak, nem is beszélek, látja, ott, a Chaillot-i sugárút meg a Csepp utca kereszteződése mellett. De a főbejárat itt van mielőttünk, a Külső körút meg a Chaillot-i sugárút sarkán.”
Raymond Queneau: Angol Park, 1942
A háború és főként a világválság hatására a Luna Park forgalma jelentősen megcsappant. 1931-ben utolsó nagy szenzációként száz élő pingvint vonultattak fel, valamint – az európai vidámparkok történetében első ízben – egészben bebalzsamozott bálnát. A látványosság a Luna Parkot már nem mentette meg, de az európai irodalomban mítoszt teremtett, amely Eduardo Mendoza La ballenájától Krasznahorkai László Melankóliájáig makacsul újra meg újra testet ölt.
A park azonban, miután harminc éven át Párizs elmaradhatatlan színfoltja volt, 1937-ben bezárt. Tíz éven át üresen állt, önmaga kísérteteként, s így ihletett olyan nosztalgikus műveket, mint Raymond Queneau Angol Parkja (eredeti címe a régi gyerekdalra utaló Pierrot mon ami), vagy Maigret első háború utáni regénye, a környéken játszódó és a Luna Park alkalmazottait is szerepeltető Maigret az esküdtszéken. Végül 1948-ban lebontották. Helyén ma a Palais des Congrès áll.
Kis körhinta:
Léggömbárusok:
Óriáskerék és léghajó:
Amerikai torony:
Orosz hattyúcsónakok:
Gyermekvasút:
Célbadobó:
Kislány a célbadobáson nyert perselymalaccal:
Papírforgóárus:
Papírvirágárus:
Bábszínház:
Utcai mérleg:
Mozgófényképszínházreklám:
Előadások a szabadtéri színpadon:
A Luna Park dolgozói ebédet főznek:
Luna-Park est ma réserve de gaieté A tous les stands je suis salué Des patrons et des habitués Garçons et filles C' est ma famille Partout ailleurs je n' suis rien A Luna Park je suis quelqu' un Vive Luna Park et vive la joie. | A Luna Parkban van az én boldogságom ahol minden standnál köszönnek nekem a személyzet és a népek a fiúk és a lányok ez az én családom bárhol máshol senki sem vagyok csak a Luna Parkban vagyok valaki: éljen a Luna Park és éljen az öröm. |
7 megjegyzés:
Nem könnyű szabadulni a képekből áradó "boldog békeidők"-hangulattól, bámulatos. (Az "utazás a Holdba" és az "űrhajó" pedig már nincs is annyira messze.)
…bár azért annál messzebb van, mint ahogy a századforduló optimizmusában és a Verne-regények bűvöletében képzelték…
Gyönyörű.
tényleg. de mennyi megszeppent kisgyerek...kivéve a kis ólábú lufist. nekem a bábszínházas tetszett a lgjobban, a sok kis kalap.
Tényleg gyönyörű. Palackposta egy szebb, és talán jobb világból. Milyen gondosan ki van dolgozva minden. Micsoda fantasztikusan megcsinált cipők.
Azt hiszem, a gyerekek megszeppenésébe a fotózás is belejátszhatott. Nem túl gyakran futhattak össze a fekete lepedős-harmonikakamerás emberrel.
De ettől függetlenül a gyerekek és felnőttek arcán is jobban tükröződik egyfajta komolyság. Talán a korai felnövés komolysága. Talán a kevesebb lehetőséget tartogató, s ezért egyértelműbb élet komolysága. Nem tudom. De biztos belejátszik az is – ahogy a régi perzsa fotókon is – hogy a fotózás kezdetein még nemigen alakult ki és terjedt el a vidám pózolás, a “csíz”.
Csak lassan esett le, hogy a Budapesti Vidámpark elődje is egy Luna Park ( ugye Angolpark) volt.
A harmincas évekre tényleg sokminden megváltozott. Egészen más képek ezek, az arcok is mások, nem csak a ruhák, Franciaországban, és Magyarországon is:
http://www.filmhiradok.nava.hu/watch.php?id=600
http://www.filmhiradok.nava.hu/watch.php?id=2049
A bejegyzésről szép áttekintés jelent meg a Beck’s Gold Urban Experiences’ blogon. A képek és hangulatuk érzékeny recepciója mellett az olvasók figyelmét Eugène Atget francia fotográfusra is felhívja, aki többé-kevésbé ebben az időben készítette hasonló hangulatot megörökítő párizsi fotóit. Vielen Dank, Nilz!
Megjegyzés küldése