V. O. Pruss órakészítést tanít árvaházi gyerekeknek. Ogonyok, 1928. február 19. |
Az első szovjet óra Pruss gyárából. Pravda, 1932. dec. 20. |
Ezt a különös történetet, amelyet rokonok és barátok segítségével már évek óta kutatok, három fejezetben adom elő: Oroszország, az emigráció, majd a visszatérés Oroszországba. Pruss és Lenin állítólagos évtizedes kapcsolatáról sok mindent költöttek már, és sok mindent kell megcáfolnom, de erre majd csak a második fejezetben kerül sor. Ott majd kimutatom, hogy ismeretségük csupán abban a két évben bizonyítható, amikor Lenin Bernben élt szerelmi háromszögben Nágyával és Inessával, pénzügyi nehézségekkel küszködött, s minden szendvicsre és csésze teára szüksége volt, amelyet jobban eleresztett elvtársai rendelkezésére bocsátottak.
A történet a vityebszki kormányzóság, a mai orosz-belorusz határvidék három álmos vidéki megyeszékhelyén kezdődik, ama Letelepedési Övezet legészakibb részén, amelyet a zsidók kötelező lakóhelyének jelöltek ki, miután a cári kormányzat áttérítésükre vagy kiűzésükre tett erőfeszítései csődöt mondtak. Ezidőtájt a vityebszki kormányzóság lakosságának 12%-a volt zsidó. Egy évvel Wolf születése előtt lépett az orosz trónra a betegesen antiszemita III. Sándor, aki még az Övezeten belül is zsidómentesnek nyilvánított számos helyet, beindítva ezáltal a hagyományos zsidó városkákban a túlnépesedés és elszegényedés gyilkos spirálját.
A zsidó Letelepedési Övezet térképe a Wikipediából, piros ponttal jelölve Nevel, Gorodok és Velizs városkáit
Wolf Pruss 1883. február 18-án született Gorodokban (ami egyszerűen „Kisvárost” / „Stétl”-t jelent). Itt kezdett órakészítést tanulni anyai nagybátyjától. Ahogy ő maga elmondta, tizenkét éves korában kapták rajta, hogy az egyik szomszéd óráját javítja a nagybátyjától „kölcsönzött” szerszámokkal. Büntetésből a szomszéd városba küldték inaskodni egy gazdag családhoz, de ez nem tartott sokáig. A családi hagyomány sok egyebet is beszél Wolf száműzetésének okáról. Szigorú apja, Joszif nem tűrhette a gyerek engedetlenségét, de anyja, Jevgenyija jó emberekre talált, akik szárnyuk alá vették az ő kis „Voljáját” (avagy Velvljét, ahogy a rokonság becézte őt jiddisül). Anyja tanult családból származott a nagyobb Vityebszk városból, s nem érezte jól magát a mereven vallásos gorodoki haszidok között. Anyjához hasonlóan Wolf sem adott sokat a vallásos hagyományra. Természetesen héderbe (vallásos iskolába) is járt, de sikerült annyira felbőszítenie az iskolát vezető befolyásos rabbit, hogy az kiátkozta őt (valamennyi leszármazottjával együtt, ahogy azt Wolf legidősebb lánya, Ráhel nagy-nagynéném e történetet elmesélve sosem mulasztotta el hozzáfűzni).
Ezek után a fiú nem maradhatott otthona közelében, úgyhogy a negyven versztára (1 verszta kb = 1 kilométer) lévő Nevel vasúti csomópont és megyei székhelyre küldték inaskodni Zukerman mesterhez. Volja eleinte fizetés nélkül, pusztán szobáért és ellátásért dolgozott, de hamarosan ügyes tanoncnak bizonyult, és Zukerman úr két éves szerződést írt alá vele. A dolgok azonban másként alakultak. A fiatal inas demokratikus irományokat kezdett olvasni, egyre önfejűbbé vált, s végül főnöke kirúgta őt.
A következő állomás Velizs városka volt a Dvina folyó partján, megyeszékhely kétezer zsidó lakossal, s arról nevezetes, hogy orosz cári bíróság itt utasított el először zsidóellenes vérvádat (sőt még meg is feddtek egy részeges prostituáltat, amiért hamisan tanúskodott – mindezt 1831-ben!) Wolf Pruss az erős kezű és mindent ellenőrzése alatt tartó Prupas úrnál kezdett inaskodni egy büntetéssel felérő két és fél éves szerződés alapján, ami nemcsak 12-14 órás munkanapokat jelentett a műhelyben, hanem számos háztartási kötelezettséget is, mint a tehenek etetése, az udvar söprése, vízhordás a folyóról és hasonlók. Egy év munka, és rengeteg verés és szidalmazás után Wolf megpróbált megszökni, de elfogták és visszavitték. 1900-ban azonban egy katasztrófa mindent megváltoztatott. Prupas úr tízéves fia csintalankodott a szombat esti imádság alatt, s apja nagy erővel a falnak lökte őt. A fiú nekirepült a forró kályhának, s néhány napon belül meghalt.
Ez a szörnyű eset az öreg órást dühöngő vadállatból félénk és megfontolt tanárrá tette, aki ettől fogva komolyan törődött tanítványával, s még csak hangját sem emelte fel, amikor Wolf a munka után esténként nekiült az illegális monarchiaellenes irodalom olvasásának. Amikor a szerződés lejárt, Prupas úr könyörgött a fiúnak, hogy maradjon nála. De amikor megértette, hogy Wolf Pruss a saját útját akarja járni, nemcsak ruhával és pénzzel látta el, hanem az órás céh tagságát igazoló papírokkal is. Ez volt Wolf belépőjegye a nagyvilágba, mert a céhes papírokkal rendelkező képzett mesteremberek még zsidóként is bárhol szabadon letelepedhettek a birodalom területén. Nagy szerencséje volt, mert a kormány nem egészen egy évvel később feloszlatta a vityebszki céheket, ilyenformán bezárva ezt a kiskaput. A vándor óráslegény most már bárhol kereshetett munkát, még a zsidó Letelepedési Övezeten kívül is.
Neki is vágott hát az orosz hátországnak. Először Krjukovics órásmester virágzó belgorodi üzletében kapott állást, amely főleg a környező kurszki és harkovi kormányzóságok cukorgyárai számára javított órákat.
A 31. tüzérezred belgorodi Macsurin-laktanyája, ma is katonai létesítmény (ts58 fotóblogja)
A 31. tüzérezred első ütege 1903 júliusában Keletre vonult. Ezen az 1904 májusi fotón II. Miklós cár személyesen látogat Belgorodba, hogy két további századot vezényeljen a japán hadszíntérre
Az irkutszki vasútállomás (ez és az alábbi vasúti felvételek R. Beresztyonyev cikkéből) |
A „Korolonyec”, Jakov Frizer 30 lóerős gőzhajója a Vityim folyón. Az aranybányák szezonális ellátási útvonala nyáron 1500 verszta folyami utat, télen 600 verszta teveszánkó-utat jelentett
Frizer zsilipjei a Korolon-szorosban |
A transzszibériai vasút 1898-ban érte el Irkutszkot és a Bajkál-tavat, de az óriási tó sziklás partján körbefutó vasúti szárnyvonal csak 1904-ben készült el (és utána is gyakoriak voltak rajta a földcsuszamlások), úgyhogy a szerelvények még éveken át nyáron kompon keltek át a tavon, télen lóvasút vontatta át őket a jégen.
Irkutszk, a nyári pontonhíd az Angarán. A transzszibériai vasút megérkezésével a város lakossága gyorsan 75 ezerre nőtt |
Az irkutszki gimnázium. A Testvérek többsége itteni 7. osztályos tanuló volt. |
A Testvériség 4. száma (1903. január 20.) a szólásszabadsághoz írott ódával kezdődik: Ты чудо из божьих чудес Ты мысли светильник и пламя Ты луч нам на землю с небес Ты нам человечества знамя; Ты гонишь невежество, ложь Ты вечною жизнию ново Ты к правде, ты к счастью ведёшь Свободное слово Te, Isten csodáinak egyike Te, a gondolat égő szövétneke Te, az égi fényesség ragyogó sugara Te, az emberiség zászlaja Te, a tudatlanság és hazugság ellensége Te, örökkön megújuló és halhatatlan Te, az igazság és boldogság útmutatója Szabad Szó! |
Az irkutszki börtönerőd 1885-ben. 1904-ben az akkor már 50 éves épületben tartották fogva a vádlottakat. Ma is ilyen célt szolgál, noha az egyik cellát, ahol Kolcsak admirálist tartották fogva 1920-as kivégzése előtt, ma múzeum. |
Martov (jobboldalon ül) és Lenin (középen ül), még harcostársakként az első orosz szociáldemokrata szövetségben, 1897-ben (Wikipedia) |
Iszaak Gersevics (Grigorjevics) Goldberg volt a legnevesebb Wolf barátai közül életének első orosz időszakában. Iszaak Irkutszban született, száműzött zsidó kovács apától, akinek gyermekei apjuk száműzetésének letelte és hazatérése után is Szibériában maradtak, és virágzó gépészeti és vaskereskedő üzletekbe fogtak. Iszaak, a legfiatalabb fiú ekor már ígéretes író volt, 1903-ban megjelent első regénnyel. Mint körének többi tagja – Levenson, a Feinberg testvérek, Levenberg, Eliasevics, Preisman, Winer, Azadovszkij, Winik – Goldberg is a Testvériség letartóztatásának hatására radikalizálódott, és csatlakozott az eszerek (szociálforradalmárok) fegyveres ellenálló csoportjához. Az 1905-ös forradalom alatti tevékenységéért Szibéria még távolabbi vidékére száműzték, s csak 1912-ben tért vissza Irkutszkba, ahol könyvben számolt be száműzetésének éveiről. A monarchia bukása után eszer színekben lett a városi tanács tagja. Később nagy hatású szerző és irodalmi szervező lett; 1937-ben letartóztatták és kivégezték. Nemrégen Makszim Kudelja helyi újságíró és blogger tette közzé részletes kutatáson alapuló életrajzát. |
Wolf Pruss 1904-ben, Irkutszkból való távozása előtt. A kép hátulján „A drága Iszraelnek W-től” felirat szerepel
1905 január elején több mint százezer szentpétervári munkás lépett sztrájkba, s január 9-én százötvenezren vonultak fel szabadságjogokat, nyolc órás munkanapot, és alkotmányozó nagygyűlést követelve a cártól. A felvonulókra tüzet nyitottak. Több százan meghaltak, s a véres vasárnap következményeként országszerte forradalom tört.
A Bund az 1905-1907 közötti forradalmi években élte fénykorát, s utána jelentősége nagy mértékben csökkent, ám Bjelosztok egészen a holokausztig a zsidó Bund jelentős bástyája maradt. A képen az 1934-es május elsejei Bund-felvonulás Bjelosztokban. Érdekes, hogy ez a hátországbeli zsidó kisváros szerepelt már másik blogomban is, mint az orosz és lengyel tangó központja a 2. világháború első éveiben, a szovjet megszállás idején. |
Wolf Prusst mindössze egy heti bjelosztoki tartózkodás után ismét letartóztatták egy razzia során a titkos házban, amely fegyver-rejtekhelynek bizonyult. A túlzsúfolt helyi börtönben töltött néhány éjszaka után átszállították Vilnóba, az Északnyugati Kraj székhelyére (ma Vilnius, Litvánia fővárosa). A hatóságok ekkor még nem tudták valódi kilétét. Míg Wolf Pruss inkognitóban várta sorsát a vilnói börtönben, a bjelosztoki felkelés gyorsan terjedt. 1905. február 21-én az eszerek és a lengyel szocialisták közös bizottsága meggyilkolta az ötvenhárom éves városi rendőrfőnököt, Nyikolaj Jelcsint. A fegyveres anarchisták Bjelosztok egész negyedeit ellenőrzésük alá vonták. Noha Wolf valószínűleg a Bunddal állt összeköttetésben, nem zárhatjuk ki eszer vagy anarchista kapcsolatait sem. Elvtársai végül 1905. február 25-én elérték kiszabadítását, s ezt követően sutba vágta emigrációs terveit. Az otthoni forradalmi harc izgalmának nem lehetett ellenállni, írta később.
1905. áprilisában azonban irkutszki múltja utánanyúlt. Az ottani szocialista körök felszámolására indított rendőrségi művelet során letartóztatták irkutszki elvtársát, Vlagyimir Fedorovics Hardint is, akinél Vilnóban 1905. február 26-án kelt levelet találtak „W. P.” aláírással. Április 29-én az Ohrana arra a következtetésre jutott, hogy „W. P.” csakis Wolf Pruss lehet, aki a feltételezések szerint szülővárosába távozott 1904. december 15-én. (Az orosz nemzetiségű V. F. Hardin, aki a Dél-Ural lábánál fekvő Szorocsinszk kozák településről származott, hat évvel volt idősebb Wolfnál. Később könyvkiadót alapított Irkutszkban, amely az 1917-es forradalom előtt helyi útikönyveket adott ki. Irkutszkban végezték ki 1938-ban, a terror idején.) Wolf Prussnak, miután a nyomára jutottak, menekülnie kellett Oroszországból. Svájcban talált menedékre, abban az országban, amelyben mind a társadalmi igazságosság, mind az órásmesterség iránti szenvedélye örömét lelhette.
Wolf Pruss oroszországi ifjúkorának állomásai
3 megjegyzés:
Várom a második részt! С нетерпением!
Ezt írd meg az angol változatra is (oroszul). A szerző, MOCKBA, barátom, Dmitrij Pruss azt a változatot olvassa :)
Hihetetlenül érdekes életrajz. Én is várom a folytatást!
Megjegyzés küldése