Volt egyszer egy Szardínia. Marianne Sin-Pfältzer Olienája

A világtól elzárt, látszólag időtlenül archaikus Szardínia talán minden más olasz tájnál jobban felkeltette már a 19. század végétől az olasz és külföldi fotográfusok érdeklődését. Nem csoda, hogy a nuorói Ilisso kiadó már több tucat lenyűgöző monografikus albumot publikálhatott az egyes fényképészektől. Ezek sorában jelent meg a legutóbb, 2022. szeptemberében Marianne Sin-Pfältzer albuma egyetlen faluról, az előző posztban húsvétvasárnapi ünnepsége kapcsán bemutatott Olienáról.

Az ünnep napján Oliena utcáit járva nemcsak népviseletbe öltözött mai lakóival találkozhattunk, hanem az ő szüleikkel és nagyszüleikkel is, amilyenek ötven-hatvan évvel ezelőtt voltak. Kis utcák faláról, lakatlan házak ablakaiból nagy méretű fekete-fehér fotókról néztek ránk jól elkapott képeik, érzékeny pillantásuk.

S a főtéren, ahol a s’incontru szertartása zajlott, egy nagy poszter hirdette, hogy ezek Marianne Sin-Pfältzer szabadtéri kiállításának képei, amelyet Oliena 2019. áprilisában szervezett, ugyanakkor, amikor az Ilisso kiadó nuorói múzeuma, a Spazio Ilisso megrendezte a német fotográfusnő máig látható fotókiállítását. Már ez a szokatlan szimbiózis egy fotós képei és az általa dokumentált helyszín között is arra utal, hogy a szokásosnál szorosabb kapcsolat fűzte őket egymáshoz.

Marianne Sin-Pfältzer 1926-ban született Hanauban, a későbbi rendszerrel szemben álló orvos családjában, aki titokban zsidókat kezelt, és barátságot ápolt Hitler-ellenes összeesküvőkkel. Anyja szenvedélyes amatőr fotós volt, aki férje halála után portréműtermet nyitott a városban, hogy eltartsa és tanítttassa három gyermekét. Marianne már hivatásos fotósnak tanult, először Münchenben, majd Párizsban.

Még ezt megelőzően 1950-ben vállalt gyermekfelügyelői munkát az észak-szardíniai La Maddalena szigetén egy tengerésztiszt családjában, s ez a hat hónapos időszak az akkor még nagyon hagyományos Gallura és Caprera vidékén nagyon nagy hatással volt rá. Az egyetem alatt is évente visszajárt fotózni, mígnem 1955-ben hallotta, hogy az egyik barbagiai faluban, Olienán az asszonyok még népviseletben járnak a templomba. Ezt szerette volna lefotózni. Busszal ment Nuoróba, Barbagia központjába, de onnan csak stoppal mehetett tovább a tíz kilométerre fekvő Olienába. Különös szerencséjére a sofőr, aki felvette, Guido Fossataro könyvkiadó volt, aki a fényképezőgép láttán kifaggatta őt munkájáról, majd együttműködést ajánlott neki egy Szardíniáról készülő nagy művészi fotóalbumban. Marianne a kiadó karavánjával és a Szardínián dolgozó legjobb korabeli fotográfusokkal együtt járhatta be a szigetet. Így jött létre a Sardegna, quasi un continente (Szardínia, szinte egy kontinens) című korszakalkotó album (1958) Marcello Serra cagliari író szövegeivel, egy korszak dokumentuma és egy új fotográfiai korszak előhírnöke.

A következő húsz évben rendszeresen járt vissza a szigetre, nagy érzékenységgel dokumentálva egy eltűnő világot, és számos barátságot kötve, különösen Olienában. A 70-es években máshol is végzett fotós munkákat, Hawaiitól a Szovjetunión át Ceylonig, de Szardínia maradt számára az az Ithaka, ahová folyton visszatért, s ahol végül 2005-ben le is telepedett. Itt, Nuoróban élt 2015-ben bekövetkezett haláláig, és közel százezres fotóhagyatéka is a városban maradt. Az Ilisso 2013-ban már adott ki tőle egy jó albumot Sardegna, paesaggi umani (Szardínia, emberi tájak) címmel, de ez a mostani kifejezetten az olienai képeket fogja össze.

Mit látunk mi Marianne Sin-Pfältzer képein keresztül az egykori Olienából? Mindenekelőtt magát a városkát, azokkal a kőből rakott, málló vakolatú házacskákkal, amelyek éppolyan zömökek, mint maguk a szárdok, s amelyekből mára már alig maradt.

sinpfaltzer1 sinpfaltzer1 sinpfaltzer1 sinpfaltzer1 sinpfaltzer1 sinpfaltzer1 sinpfaltzer1 sinpfaltzer1 sinpfaltzer1

S aztán az embereket, akik ezt a várost mint színpadot belakják, kosaraikkal vagy állataikkal vonulnak az utcán, kártyáznak a templom előtt, házuk előtt a földön ülnek, még nem csak az ünnepre felvett, hanem mindennap hordott népviseletben. Kemény életről, sok nehézségről, éhezésről tanúskodó arccal, amelyen azonban a legtöbbször a melegség és a humor is ott van.

sinpfaltzer2 sinpfaltzer2 sinpfaltzer2 sinpfaltzer2 sinpfaltzer2 sinpfaltzer2 sinpfaltzer2 sinpfaltzer2 sinpfaltzer2 sinpfaltzer2 sinpfaltzer2 sinpfaltzer2 sinpfaltzer2 sinpfaltzer2 sinpfaltzer2

Marianne Sin-Pfältzer maga is kézműveskedett, varrt, a háború után fiatal önkéntesként amerikai sátorponyvából készített vászoncipőket. Nem csoda, hogy megkülönböztetett figyelemmel fordult a szardíniai kézművesség minden formája felé. Barátságban volt Maria Lai ulassai textilművésszel, akiről korábban írtam. Részletesen dokumentálta a textilkészítés, szövés, varrás, cserépkészítés munkafolyamatait, és szardíniai fotóit gyakran itteni kézműves tárgyakkal együtt állította ki. Olienában többek között a pane carasau, a kövön sült lapos kenyér készítését kísérte végig egy fotósorozaton.

sinpfaltzer3 sinpfaltzer3 sinpfaltzer3 sinpfaltzer3 sinpfaltzer3 sinpfaltzer3 sinpfaltzer3

És persze jelen volt az ünnepeken is, mint mi. A húsvétvasárnapról csak egy képe van, ahol a Szent Kereszt-templomnak, Jézus nagypénteki sírjának kapuját díszítik. De sok képe van a nagypénteki s’iscravamentu utáni körmenetről, és arról, ahogy az ünnepség végeztével az asszonyok és férfiak a templom melletti téren beszélgetnek. Szemmel láthatólag még nem az identitás reprezentálásának céljával, de éppolyan gyönyörű népviseletben, mint ma.

sinpfaltzer4 sinpfaltzer4 sinpfaltzer4 sinpfaltzer4 sinpfaltzer4 sinpfaltzer4 sinpfaltzer4 sinpfaltzer4 sinpfaltzer4 sinpfaltzer4 sinpfaltzer4

Jó egy fotográfusnak, ha bejárja a világot, és „minél többet merít az édes illatokból”. De az is nagyon jó, neki is és a képeinek is, ha megtalálja a maga Ithakáját.

Nincsenek megjegyzések: