Zabijacska


Ez a kép valamikor az 1950-es évek végén, egy decemberi napon, disznóvágáskor készült Csömörön. Amikor jó tizenöt éve ide jöttünk, még megszokott dolog volt, hogy egy-egy hideg téli hajnalon valahol a patak túloldalán felsír egy disznó. Csak ma jöttem rá, hogy már évek óta nem hallottam ilyet.Tento snímok bol zhotovený niekedy v neskorej 1950, na decembrový deň, na zabíjačke v Čemeri. Pred viac než pätnástimi rokmi, keď sme sem prišli, bolo to bežné, že na skoré, studené zimné rano kričí sviňa na druhej strane potoka. Práve dnes som si uvedomil, že som to nepočul už niekoľko rokov.


Ez a kép pedig hatvanegynéhány év múlva, ma reggel készült ugyanott, ugyancsak disznóvágáskor. A csömöri szlovák önkormányzat, hogy megőrizze az egykori paraszti élet egyik legfontosabb eseményének emlékét, mától fogva évente hagyományos disznóvágást rendez, amelyen az egész falut vendégül látja.Tento snímok bol zhotovený šesťdesiat a niekoľko rokov neskôr, dnes ráno, na rovnakom mieste, tiež na zabíjačke. Čemerská slovenská samosprava pre zachovanie pamiatky tejto kľúčovej udalosti dávneho roľníckeho života odteraz každý rok pripravuje tradičnú zabíjačku, na ktorú vyzýva celú dedinu.



8 megjegyzés:

Marguerite írta...

s úgy látom a kislány mögött, a két kommandós is befészkelte magát a hagyományokba.
(a többi kép nálam el van törve valamiért)

Studiolum írta...

A kommandósok törték el!!! De én megjavítottam.

A hagyományok már csak ilyenek, egymásra rétegződnek…

Studiolum írta...

A bejegyzést idézi a Bushcraft.uk forum („a resource for anyone interested in the skills and knowledge needed to get more from the great outdoors”). Köszönjük!

pera írta...

Először az orosz zabijaka szó ugrott be, gondoltam a verekedős Petykáról lesz szó.
Aranyos!

Studiolum írta...

A szótő ugyanaz, csak a szlovákban súlyosabb következményekkel jár a vele képzett ige…

Tamas DEAK írta...

Ez lesz idén is?

Studiolum írta...

Elvileg igen, a jövő hétvégén. Csodálom, hogy sehol egy hír, de hát itt minden szájról szájra terjed, én meg az utóbbi időben nagyon kilengtem a munkáimmal, Ukrajnától Mallorcáig. Hétfőn rákérdezek a szlovák önkormányzatnál és megírom.

Tamas DEAK írta...

Uh, de bíztam benne, hogy esetleg 1 héttel később... vasárnap, vagy szombat?