Utas és holdvilág-túra Toszkánában

Ha egyet kellene választanom sok tavalyi utunk közül, azt mondanám, hogy az Utas és holdvilág-utazás volt a legjobb túránk az elmúlt évben, amelynek során végigjártuk Szerb Antal főhősének útvonalát Velencétől Ravennán és Umbrián át Sienáig, mindenütt azonosítva a regény színhelyeit, és felelevenítve annak szellemét. Ezt szeretnénk tovább folytatni idén ősszel Toszkánában.

Mihályért a regényben ugyan váratlanul érte jött az apja – ami valószínűleg tükrözi azt, ami Szerb Antallal történt A harmadik torony napló-könyvéből ítélhetően, hogy ugyanis nem volt sem ideje, se pénze arra, hogy Firenzénél és Sienánál beljebb hatoljon Toszkánába –, de mi eljátszunk a gondolattal, hogy mi lett volna, ha ugyanolyan szabadsággal és intuícióval járja be a toszkán dombvidéket, mint ahogy Umbria hegyei között barangolt. Harminc évnyi olasz tolmács, fordító, idegenvezető, művészettörténész és országjáró tapasztalat segítségével egy olyan ismeretlen Toszkánát szeretnék megmutatni, kis hegyi városokkal, etruszk emlékekkel, a nagyobb városokban – Pisában, Sienában, Volterrában – is rejtekutakkal, középkori apátságokkal és kőbe szúrt karddal, amire, megkockáztatom, Mihály és Szerb Antal is elismerően biccentene.

Toszkána talán a világ műemlékekben leggazdagabb régiója. Bejárásához nemhogy egy hét, de egy év sem lenne elég, úgyhogy a legszebb látnivalókra kell koncentrálnunk. Minthogy keleti részét – Arezzót és környékét – az Utas és holdvilág-túrán már érintettük, s a jövő évi ismétlés során ismét érinteni fogjuk, ezért most onnan folytatjuk, ahol abbahagytuk: Sienánál, és onnan fel egészen a tartomány északi határáig, Cinque Terréig. Firenze, Toszkána fővárosa olyan gazdag, hogy oda külön négynapos hosszú hétvégét szervezek majd, amelyet a mostani olcsó Budapest-Pisa repülőjegyekkel nagyon könnyen megtehetünk.

Útvonalunk a következő lesz:

Október 11. szerda. Hogy az értékes időt minél jobban kihasználjuk, repülővel megyünk Pestről Bolognába (ez a Wizzairnél jelen pillanatban kb. 7000, klubtagságival 5000 forint körül van). Déltájt itt vesz fel minket a busz, s innen megyünk néhány szép megállóval Luccán át Pisába, ahol szállásunk az óváros szívében lesz.

Október 12. csütörtök: A pisai románkor. Városnézés Pisában. A dómot és a ferde tornyot (világörökség) persze nem fogjuk kihagyni, sőt megfelelő irodalmi körítéssel fűszerezzük majd, de elsősorban azt nézzük meg, amit Pisa látogatói nem szoktak: az óváros izgalmas labirintusát, az eldugott kis románkori templomokat, és a nemzeti múzeum csodálatos középkori és korareneszánsz pisai festményeit, az itáliai festészetnek azt az ismeretlen arcát, amelyet a sienai, majd később a firenzei festészet ragyogása elhomályosított. (Addig még fogok erről publikálni is bőven a blogon.)

október 13. péntek: Az etruszkok világa. Pisából tovább indulunk Volterrába, a Toszkánát egykor uraló etruszk városszövetség egyik legfontosabb központjába. Legtöbbünk számára az első találkozás az etruszk világgal éppen az Utas és holdvilág erről szóló passzusa volt, amit ajánlok is újra elolvasásra. Amíg odaérünk, a buszon elmesélem, kik voltak az etruszkok, és azt is, miért ragadták meg Szerb Antalnak és korának képzeletét. Bejárjuk a várost, és meglátogatjuk az etruszk múzeumot. Innen a középkori Via Francigena zarándok-útvonalát követve látogatjuk meg a toszkán középkor néhány fontos központját, Monteriggionit a minden város közül legépebben megmaradt középkori várfalával, és az elmaradhatatlan San Gimignanót (világörökség) máig megőrzött városi lakótornyaival. Késő délután érünk Sienába, ahol az óváros közvetlen közelében töltjük ezt és a következő két éjszakát.

Október 14. szombat: A sienai gótika. Szerb Antalt lenyűgözték a sienai késő középkori és kora reneszánsz festők, akiket ő, kora kifejezésével, „a sienai primitívek” néven emleget. Ez a légiesen könnyed, misztikus és intenzív képi világ nagyon más volt, mint a szomszédos Firenze súlyos, testes klasszikus reneszánsz festészete, amely végül éppúgy kioltotta a sienait, mint ahogy 1555-ben a firenzei Mediciek is a toszkán nagyhercegségbe olvasztották a nagyon más kultúrájú sienai városállamot. Tavalyi Utas és holdvilág-túránkat egy utolsó bepillantással fejeztük be ebbe a világba, s most itt folytatjuk tovább. A múltkor csupán a két fénypontra, a városházára és a dómra koncentráltunk. Most ezek mellett alaposan bejárjuk Siena labirintusát, benézünk a legfontosabb templomokba és más rejtett kincseskamrákba, s amennyire megengedik, vezetést tartok a sienai képtár középkori és kora reneszánsz gyűjteményében. Egyszersmind a sienai zsidó közösség is örömmel lát minket vendégül csodálatos reneszánsz zsinagógájukban.

október 15. vasárnap: Toszkána dombjai. A fényképekről és filmekből ismert jellegzetes és lenyűgöző toszkán táj az a lágyan hullámzó dombvidék, ahol szántóföldek váltakoznak olajligetekkel és szőlőskertekkel, s a dombok oldalán ciprusokkal szegélyezett fehér út kanyarog fel a dombtetőn magasodó falvakhoz és kisvárosokhoz. Ebbe a tájba lépünk be ezen a napon, a Val d’Orcia dombságába, amelyet teljes egészében világörökséggé tettek. Kisvárosokon, apátságokon, gyönyörű tájakon, néhány híres film helyszínén haladunk végig, s megállunk többek között Pienza városában, amelyet még a világörökség-tájon belül is külön világörökséggé nyilvánítottak.

Október 16. hétfő: A tufa-vidék és a zsidó városok. Toszkána legdélebbi részén, ahol a puha tufába a víz és az ember is évezredek óta barlangokat váj, különös hegyi városok jöttek létre, amelyek a föld alatt legalább olyan mélyre terjednek, mint amennyire a föld fölött magasodnak, s ahol az épített város szinte befolyja az elképesztő szintkülönbségeket. Egyszersmind ezek voltak a toszkán nagyhercegség idején azok a városok is, ahol a zsidók évszázadokig gyakorolhatták kereskedő és iparos mesterségüket. Bejárjuk Pitigliano, Sorano és Sovana városait, egykori zsidó negyedeit és fennmaradt zsinagógáit, s külön számunkra kinyitják a Soranóban fennmaradt zsidó olajütő présházat. Innen észak felé fordulunk, Massa Marittima csodás középkori városkájába, ahol ezen a napon szállásunk lesz.

Október 17. kedd: A toszkán tengerpart. Massa Marittimából – ahogy neve is mutatja – már látjuk a tengert, s a reggeli városnézés, valamint a közeli San Galgano ciszterci apátság meglátogatása után végig a tenger partján haladunk. Piombino várából áttekintünk Elba szigetére, megállunk Livorno óvárosában, majd innen megyünk fel Pisába.

Október 18. szerda: A frankok útja. Utolsó napunkon még egy kirándulást teszünk Toszkána legészakibb csücskébe. Korábban is többször érintjük már a Via Francigena, a Canterburytől Rómáig haladó nagy középkori zarándok-útvonal egyes szakaszait, amely végig fontos városkákat és apátságokat hozott létre és tartott életben, s ezen a napon azt a szakaszát követjük végig, ahol északról belépett Toszkána földjére. Felkeressük Carrara márvány-városának dómját, Vezzano Ligure hegyi városkájából még egyszer végigtekintünk Toszkánán, s átlépünk a Cinque Terre földjére (világörökség), ahol a lenyűgöző tengerparton végighaladva még egy búcsú-fürdést teszünk a tengerben Riomaggiore középkori városkájának (világörökség) kellős közepén. Késő délután érünk a pisai repülőtérre.

Az út október 11-től 18-ig tart, s már csak egy szabad hely van rajta. De ha elég sokan érdeklődnek iránta, akkor október 18-tól 25-ig megismételjük. A részvételi díj 600 euro, amely magában foglalja a szállásokat reggelivel, a bérelt buszt és a vezetést. Jelentkezési határidő augusztus 13, vasárnap este a wang@studiolum.com címen.