Jöjjön velünk a Szepesség gótikus útjára!

A Szepesség a régi Magyarország egyik legkülönösebb, soknyelvű, sokféle hagyományú régiója volt. Lakták szászok, avagy cipszerek, magyarok, szlovákok, ruszinokból kétféle is, lemkók és bojkók, zsidók, lengyelek, gorálok, cigányok, és sok más nép elszórt képviselői. Egyes részei egyszerre tartoztak Magyar- és Lengyelországhoz, mások bonyolult közigazgatási viszonyaiban pedig még Tranquilliusnak, a Pangea blog szerzőjének – aki személyesen is velünk tart az úton – sem egyszerű rendet vágnia. Reneszánsz városkái lenyűgöző természet ölelésében fekszenek, a Szlovák-paradicsom, a Szepesi-hegység, a Vihorlát, a Beszkidek, a Hernád és a Dunajec folyók szurdokai veszik körül őket. Legnagyobb kincse azonban a városi és falusi templomokban fennmaradt gótikus szárnyasoltárok és freskók sokasága. Ezek egyedülálló gazdagságára épül a Szlovákián keresztül kiépített Gótikus út, amelyet ötnapos túránk során végigjárunk.

Augusztus 26-án, pénteken indulunk busszal, 30-án, kedden érkezünk vissza Pestre. Kassán keresztül felhatolva, a Branyiszkói-hágón leereszkedve öt nap alatt körbejárjuk a Szepesi-hegységet. Felkeressük a legszebb szárnyasoltárokat és freskókat, bejárjuk a leggazdagabb reneszánsz kereskedővárosokat. Kirándulunk a Hernád-áttörés szurdokában és tutajozunk a Dunajec folyón. Felmegyünk százéves villamossal a Tátrába és gyalog a szepesi várba. A gótikus oltárok mellett látunk ruszin fatemplomokat és zsidó temetőket. Vacsorázunk hagyományos szlovák vendéglőkben és sütünk húst tábortűz parazsánál.

Részvételi díj az öt napra 370 euro/fő (szállás reggelivel és vacsorával, busz, vezetés). Jelentkezés július 26-ig a wang@studiolum.com címen.

Augusztus 26. péntek. Budapest – Kassa – Branyiszkói-szoros – Zsigra – Szepeskáptalan – Szepesváralja

Reggel 8-kor indulunk busszal Budapestről. Kassán rendhagyó városnézés: a belső udvarok, átjáróházak, az elfelejtett és elhallgatott történetek emléke. Ugyanitt ebéd. A Branyiszkói-hágónál megállunk, innen tárul elénk először a Szepesség panorámája. Zsigrán (Žehra) megnézzük a 13. századi falusi templom freskóit, majd a Szepesség egyházi központja, Szepeskáptalan gótikus szárnyasoltárait (mindkettő világörökség). Szállásunk közvetlenül a szepesi vár alatt lesz (világörökség), késő délután még felmászunk ide napnyugtát nézni.

Augusztus 27. szombat. Szepesváralja – Vitfalva – Hernád-áttörés – Lőcse – Szepesdaróc – Szepescsütörtök – Szepesszombat

Délelőtt a Szlovák-paradicsom egyik legszebb pontjára, a Hernád szurdoka fölé emelkedő Tamásfalvi kilátóhoz (Tomášovský výhľad) kirándulunk – könnyű terepen, kb. két óra oda-vissza – ahonnét lélegzetelállító kilátás nyílik a kanyonra, s az általa elválasztott két hegységre, valamint a Szepesi-hegyeken túl a Magas-Tátrára. A túra fáradalmait Lőcsén (világörökség) városnézéssel és ebéddel pihenjük ki. Odafelé menet megállunk Vitfalva (Vítkovce) gótikus templománál, hogy megnézzük a Szent László-freskóciklust. Délután megállunk Szepesdaróc (Dravce) és Szepescsütörtök (Spišský Štvrtok) gótikus templomainál és szárnyasoltárainál. Szállásunk ezen és a következő két éjszakán Szepesszombat (Spišská Sobota) hangulatos reneszánsz főterén lesz, ahol szintén körülnézünk, és a főtemplomban felkeressük a Szepesség második legszebb szárnyasoltár-együttesét.

Augusztus 28. vasárnap. Tátralomnic – Poprád – Kakaslomnic – Késmárk – Káposztásfalva

Szerencsénkre éppen ez az a havi egy vasárnap, amikor a poprád-tátrai villamos az eredeti, száz évvel ezelőtti kocsikkal közlekedik. Jó előre foglalunk rá jegyet (csoportnak külön kocsit adnak), és felvillamosozunk Tátralomnicra, a Monarchia arisztokráciája és nagypolgársága egykori kedvelt üdülőhelyére. Éppen időben térünk vissza Poprádra ahhoz, hogy megnézzük a csak a déli misére nyitva tartó románkori Szent Egyed-főtemplom különleges freskóit. Ebéd után Kakaslomnic (Veľká Lomnica) érintésével – ahol egy másik középkori Szent László-freskóciklust és újonnan felfedezett Utolsó Ítélet-freskókat látunk – felmegyünk Késmárkra. Körülnézünk a városban, felkeressük a Thököly-várat, a gótikus Szent Kereszt-templomot, a lutheránus fatemplomot (világörökség). És hogy valamiképpen szárnyasoltár nélkül ne maradjunk eznap sem, hazafelé kerülővel útbaejtjük Káposztásfalva (Hrabušice) templomát.

Augusztus 29. hétfő. Podolin – Ólubló – Vörös Kolostor – Dunajeci-áttörés – Niedzica vára

Felmegyünk a lengyel határra, sőt azon is túl. Útközben megállunk Podolinnál, Krúdy Gyula diákkori házánál, és felmegyünk az elhagyott zsidó temetőhöz, ahonnét csodás panoráma nyílik a városra és az északi Kárpátokra. Ólublón felmegyünk a várhoz, megnézzük mellette a szepességi faépítészet skanzenjét. A lengyel határon, a Vörös Kolostornál tutajon hajózzuk végig a határfolyó, a Dunajec hegyi áttörését, majd átmegyünk a szomszédba is, a Czorsztyński-tó partján magasodó Niedzica várához.

Augusztus 30. kedd. Bártfa – Eperjes – Budapest

A tegnapi utat folytatva érünk el Bártfához (világörökség), amely ugyan már nem a Szepesség része, de a környék legjelentősebb gótikus városa, meglátogatása nélkül nem lenne teljes a képünk a vidékről. Körülnézünk a főtéren, megnézzük a Szent Egyed-templom csodás szárnyasoltár-együttesét. Felkeressük a két zsinagógát, amelyeket a lelkes helyi mérnök, „az egyetlen lutheránus zsidó”, Cirill bácsi szorgalma mentett meg a pusztulástól. Meglátogatjuk a ruszin ikonmúzeumot, az ikonfestészet e bájos népies változatának legszebb gyűjteményét. Ebéd után indulunk vissza Budapestre.

Jozsef Petrenyi írta...

Az elején azt hittem, keresztülviszed a csoportot a Hernád áttörésen. :)

Studiolum írta...

Ha nem a gótikát céloznánk, át is vinném, csak az a megfelelő ütemben egy napba kerülne…

Tamas DEAK írta...

Valaki csináljon Cirill bácsival hangfelvételt pls.

Studiolum írta...

Ott lesz Lloyd!

Tamas DEAK írta...

Szuper. Még az jutott eszembe, hogy ott a környéken nincs semmilyen vonat igaz? Hogy szombat reggel valahogy odaérnék és vasárnap délben meg visszafordulnék ... (értelemszerűen az idegenvezetői díj jár :) )

Szávoszt-Vass Dániel írta...

Poprádra régen el lehetett jutni Budapestről közvetlenül, most azt hiszem Kassán be kell iktatni egy átszállást.

Megnézem, köszi

Mári írta...

Mint számomra kiderült - egy barátnőm megosztásából -, hogy himnuszuk is volt/van a cipszereknek. L. az alábbi érdekes linket:

Tamas DEAK írta...

Hangolódjunk rá más irányból is a túrára, a bohém iglói diákokkal 82 év távlatából. A filmben ugyan szerepel a magyar filmtörténet egyik legnagyobb bakija (az 1910-ben játszódó történetben földrajzórán a trianoni ország térképe van) de nekem ez a mozi különösen kedves: volt szerencsém többször találkozni a főszereplővel, Gervay Maricával.
Erről a tüneményes, csodálatos földreszállt tündérről nagyon nehéz nem közhelyszerű dicséretet írni, az érző és értelmes ember számára Horthy Miklósné naplójának elolvasása után támad olyan szívfájdalma, ami nekem vele kapcsolatban: mért kellett az ilyen típusú nőknek eltűnni ...