A krakkói Kazimierzzsel ellentétben Szingapúrban nem „köti enyv a múltat a jövőhöz”. A föld kevés, az épületek felhőkarcolók, a bevásárlóközpont szentély, és a holtak nem versengenek az élőkkel. De az élők előbb-utóbb mindig csatlakoznak a holtakhoz.
A temető 1819-ben a Raffles-villa előtt volt, a Government Hillen, a zászlórúd közelében, amelyet a gyorsan fejlődő város 1822-es Jackson főhadnagy-féle térképe is jelöl. Hamarosan ennél nagyobb temetkezőhelyre volt szükség, s 1822-ben nyitották meg a domb alján fekvő temetőt, amely 1865-ig volt használatban. A kalkuttai Wilson püspök által csupán 1834-ben felszentelt temetőt eredetileg csak az anglikán egyház híveinek és „egyéb protestánsoknak” szánták, de 1835-ben északi részét a katolikusok számára különítették el. Korábban nem foglalkoztak a halottak megkülönböztetésével.
1846-ban a temetőt téglafallal vették körül, amelyen egy-egy Charles Faber kapitány által tervezett monumentális északi és déli kapun keresztül nyílt bejárat. Abban az időben az enyhén lejtős temető a tenger felé nézett, inkább véletlenül, semmint bármilyen szimbolikus megfontolás folytán. A gyorsan emelkedő középületek és a kikötő beépítése már régen elvették a temető elől ezt a kilátást, de a város fejlődése hamarosan földjére is igényt tartott.
1863-ban a temetőt megteltnek nyilvánították és lezárták a további temetkezés elől. A trópusi klíma, s a téglából és gipszből készült sírok hamarosan pusztulni kezdtek, s a kövek felirata olvashatatlanná vált. S mint sok más helyen, a köveket itt is egyéb célra használták fel.
Halotti anyakönyvnek, ha létezett valaha, legkésőbb 1867-ben nyoma veszett, amikor a Kelet-Indiai Társaság átment a korona tulajdonába. A sírkövek fizikai romlása és a nyilvántartás hiánya miatt hosszú ideig sokan felszólaltak, de a gyorsan fejlődő kereskedelmi központ számára mások voltak a prioritások.
Talán mindenkinek érdekében állt, hogy bizonyos iratok veszendőbe menjenek az Átadás idején.
A nyilvántartást végül csak 1912-ben készítette el és publikálta H. A. Stallwood a Journal of the Straits Branch of the Royal Asiatic Society 61. kötetében. A szingapúri Nemzeti Könyvtár ennek csupán mikrofilm-másolatát őrzi, amelynek olvasását a soronkénti görgetés és a fekete-fehér ábrák negatív fordítása kínszenvedéssé teszi. (Pedig mennyire elterjedt volt valamikor a mikrofilm használata!) A British Libraryben bizonyára lenne eredeti példány, de a jó szerencse folytán magam is találtam egyet a párizsi Oriens antikváriumban, s meg is vettem. Pompás kötet, tökéletesen visszaadja a már hanyatló temető látványát, még mielőtt végképp eltűnt volna. A temetőnek ezt a „who’s who”-ját használjuk majd vezérfonálként a róla szóló következő bejegyzésekben is.
A világtörténelem nagy eseményei, nem utolsósorban a krími háború, a Kínai-tengeren megjelenő orosz hadihajók és az indiai Zendülés által zaklatott 1859. évben határozat született a kormányzói villa lebontásáról, hogy helyén erődöt építsenek, amelyet Canning főkormányzóról és első indiai alkirályról (1856-62) neveztek el: ennek következtében a temető is a Fort Canning Cemetery nevet kapta. Az erőd soha nem volt igazán hatékony: a kilátást erőteljesen zavarta a Pearl’s Hillen már álló erőd, s azonfelül túl messze volt a parttól. Még a 68 fontos ágyúkkal sem igen értek el a partig. Végül csupán jelzőállomásnak, tűzfigyelésnek és időjelzőnek használták: egy kisebb ágyút sütöttek el minden reggel 5-kor, délben, majd este 9-kor. 1896-tól ez is abbamaradt, s az erődöt 1927-ben lebontották.
1954-re a temető pusztulása annyira előrehaladt, hogy a legtöbb sírkövet – mint Vlagyimir Asztafjev cári főhadnagyét – eltávolították. Néhányat az északi és déli falba illesztettek, ahol ma is láthatóak. A következő húsz év során a sírokat felszámolták, s ma a temető park, divatbemutatók, esküvői portfóliók és szabadtéri koncertek helyszíne. A falba épített kövek azonban tovább pusztulnak, s ma már legtöbbjük teljesen olvashatatlan, zuzmók lepik be és hangyák laknak alatta. Wabi-sabiként értelmezni túlságosan is hízelgő volna. Egyesek újabb nyilvántartásokat készítettek róluk az elmúlt években, és a National Archive of Singapore dörzslenyomatokat őriz róluk, amelyek segíthetnek majd az eltűnt szövegek értelmezésében. Néhány következő bejegyzésben még visszatérünk ide, hogy megnézzük, kik nyugodtak valaha e kövek alatt.
„Az [első] európai temető közvetlenül a kormányzói ház előtt volt. Hamarosan azonban ennél jobb helyet kerestek, s ekkor létesítették a régi temetőt, amely 1865-ig, a bukit timahi út megnyitásáig volt használatban. Manapság nagyon kevesen látogatják a régi temetőt, pedig a gondozás hiányában gyorsan pusztuló sírkövekről egész történelem lenne leolvasható. A gránitba vésett feliratokat szinte teljesen lekoptatta már az idő, a gipsz síremlékek pedig felirataikkal együtt összeomlottak már. Még a márványba vésett nevek állják a leginkább az idő ostromát. Az egyik 1821-es sírkövet minden bizonnyal még az előző temetőből, a mostani zászlórúd helyéről hozták át ide.”
A temető 1819-ben a Raffles-villa előtt volt, a Government Hillen, a zászlórúd közelében, amelyet a gyorsan fejlődő város 1822-es Jackson főhadnagy-féle térképe is jelöl. Hamarosan ennél nagyobb temetkezőhelyre volt szükség, s 1822-ben nyitották meg a domb alján fekvő temetőt, amely 1865-ig volt használatban. A kalkuttai Wilson püspök által csupán 1834-ben felszentelt temetőt eredetileg csak az anglikán egyház híveinek és „egyéb protestánsoknak” szánták, de 1835-ben északi részét a katolikusok számára különítették el. Korábban nem foglalkoztak a halottak megkülönböztetésével.
„A középső rész fölött fal választja el a protestáns részt a római katolikus résztől, amellyel kapcsolatban Padre Beurel és Butterworth kormányzó kiterjedt levelezést folytatott. Azelőtt sok éven át nem volt ilyen megkülönböztetés, minthogy, úgy mondják, Indiában is ez volt a gyakorlat.”
1846-ban a temetőt téglafallal vették körül, amelyen egy-egy Charles Faber kapitány által tervezett monumentális északi és déli kapun keresztül nyílt bejárat. Abban az időben az enyhén lejtős temető a tenger felé nézett, inkább véletlenül, semmint bármilyen szimbolikus megfontolás folytán. A gyorsan emelkedő középületek és a kikötő beépítése már régen elvették a temető elől ezt a kilátást, de a város fejlődése hamarosan földjére is igényt tartott.
1863-ban a temetőt megteltnek nyilvánították és lezárták a további temetkezés elől. A trópusi klíma, s a téglából és gipszből készült sírok hamarosan pusztulni kezdtek, s a kövek felirata olvashatatlanná vált. S mint sok más helyen, a köveket itt is egyéb célra használták fel.
„E könyv összeállítója egy alkalommal a temetőbe látogatva, hogy megbizonyosodjék az egyik első szingapúri telepes halálának éve felől, azt tapasztalta, hogy a temető bennszülött felügyelője az egyik régi sírkőből faragott kővel őrli a curryt, s még a felirat is rajta volt a kövön.”
Halotti anyakönyvnek, ha létezett valaha, legkésőbb 1867-ben nyoma veszett, amikor a Kelet-Indiai Társaság átment a korona tulajdonába. A sírkövek fizikai romlása és a nyilvántartás hiánya miatt hosszú ideig sokan felszólaltak, de a gyorsan fejlődő kereskedelmi központ számára mások voltak a prioritások.
„A domboldali régi temető sírkövei most mintha Szingapúr legrégebbi lakosainak gyorsan eltűnő emlékezetét szimbolizálnák, s nem az ott nyugvóknak állítanak emléket. A még álló sírok is hamarosan összeomlanak, s a feliratok olvashatatlanná válnak. Magánszemélyek és a közmunkaosztály szorgalmából a régi feliratokat olykor még megtisztítják vagy újrafestik, s a lehullott téglákat vagy a ledőlt gránitköveket ismét felállítják. Amikor Sir Frederick Dickson volt a gyarmati titkár, ő végezte el ezt utoljára 1886-ban. Nagyon sajnálatos, hogy ezeknek a régi feliratoknak nyoma vész. A kormányzat igazán alkalmazhatna egy írnokot egy vagy két hónapra, hogy másolja le a még olvashatókat, s aztán állítsa össze ábécésorrendbe könyvtári megőrzés céljára, annál is inkább, mivel a temetőben nyugvókról semmiféle halotti anyakönyv sem található. Lehet, hogy van egy másolata Kalkuttában, de nagyon kétségesnek tűnik. Az 1867-es átadás [ti. a Kelet-Indiai Társaságé] előtti iratanyag rendkívüli szűkössége igen figyelemre méltó.”
Talán mindenkinek érdekében állt, hogy bizonyos iratok veszendőbe menjenek az Átadás idején.
A nyilvántartást végül csak 1912-ben készítette el és publikálta H. A. Stallwood a Journal of the Straits Branch of the Royal Asiatic Society 61. kötetében. A szingapúri Nemzeti Könyvtár ennek csupán mikrofilm-másolatát őrzi, amelynek olvasását a soronkénti görgetés és a fekete-fehér ábrák negatív fordítása kínszenvedéssé teszi. (Pedig mennyire elterjedt volt valamikor a mikrofilm használata!) A British Libraryben bizonyára lenne eredeti példány, de a jó szerencse folytán magam is találtam egyet a párizsi Oriens antikváriumban, s meg is vettem. Pompás kötet, tökéletesen visszaadja a már hanyatló temető látványát, még mielőtt végképp eltűnt volna. A temetőnek ezt a „who’s who”-ját használjuk majd vezérfonálként a róla szóló következő bejegyzésekben is.
A világtörténelem nagy eseményei, nem utolsósorban a krími háború, a Kínai-tengeren megjelenő orosz hadihajók és az indiai Zendülés által zaklatott 1859. évben határozat született a kormányzói villa lebontásáról, hogy helyén erődöt építsenek, amelyet Canning főkormányzóról és első indiai alkirályról (1856-62) neveztek el: ennek következtében a temető is a Fort Canning Cemetery nevet kapta. Az erőd soha nem volt igazán hatékony: a kilátást erőteljesen zavarta a Pearl’s Hillen már álló erőd, s azonfelül túl messze volt a parttól. Még a 68 fontos ágyúkkal sem igen értek el a partig. Végül csupán jelzőállomásnak, tűzfigyelésnek és időjelzőnek használták: egy kisebb ágyút sütöttek el minden reggel 5-kor, délben, majd este 9-kor. 1896-tól ez is abbamaradt, s az erődöt 1927-ben lebontották.
1954-re a temető pusztulása annyira előrehaladt, hogy a legtöbb sírkövet – mint Vlagyimir Asztafjev cári főhadnagyét – eltávolították. Néhányat az északi és déli falba illesztettek, ahol ma is láthatóak. A következő húsz év során a sírokat felszámolták, s ma a temető park, divatbemutatók, esküvői portfóliók és szabadtéri koncertek helyszíne. A falba épített kövek azonban tovább pusztulnak, s ma már legtöbbjük teljesen olvashatatlan, zuzmók lepik be és hangyák laknak alatta. Wabi-sabiként értelmezni túlságosan is hízelgő volna. Egyesek újabb nyilvántartásokat készítettek róluk az elmúlt években, és a National Archive of Singapore dörzslenyomatokat őriz róluk, amelyek segíthetnek majd az eltűnt szövegek értelmezésében. Néhány következő bejegyzésben még visszatérünk ide, hogy megnézzük, kik nyugodtak valaha e kövek alatt.
Források.
Journal of the Straits Branch Royal Asiatic Society, 1912, 61, 77
An Anecdotal History of Old Times in Singapore, Charles Buckley, 1902
Journal of the Straits Branch Royal Asiatic Society, 1912, 61, 77
An Anecdotal History of Old Times in Singapore, Charles Buckley, 1902
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése