Drakgo Buddhái (Utazás Khamban 4.)

Utazás Khamban
Dzsashidelej!
Temető az égben
Kangding, Tibet kapuja
A kangdingi szerelmes dal
Tagong kolostora
Drakgo Buddhái
A Himalája tornyai
Nomád esküvő Tibetben
Drakgo, kínaiul Luhou városa a Tagongból Garzê felé vezető úton fekszik, az utat végigkísérő Xianshui-, azaz Frissvizű-folyó partján. A város neve mintha a Trónok harcából kerülne elő. Egyszerre kínál szójátékot a „draco”, azaz sárkány és a „drákói” szavakkal. Ígérem, nem fogok élni vele.

A folyóparti várost a Kelet-Tibetet 1640 körül meghódító ojrát mongolok tették egyik székhelyükké. Ők alapították 1650-ben a város fölötti hegyen álló kolostort is. Minthogy a mongolok – ahogy már elmondtam – a kétszáz évvel korábban alakult Gelug reformrenddel álltak szövetségben, amely támogatta hódításukat, s amelynek fejét, a dalai lámát ezután Tibet politikai vezetőjévé tették, ezért természetes, hogy ez a kolostor is a Gelug rendé, a „sárga sapkásoké”. Valamikor ezren lakták, ma körülbelül háromszázan.

Drakgo/Luhou belvárosa a kolostorhegyről nézve

A kolostor mai épülete azonban igen új. A korábbi épületek pusztulásában kivételesen nem a kulturális forradalom a bűnös, hanem az 1973-as földrengés, amely a város nagy részét romba döntötte. A mai templom és kolostor ezt követően épültek a régiek mintájára.

A kolostor „gompa”, azaz olyan kisebb kolostor, amelyben meditáció és tanítás is folyik. A drakgói gompában is iskola és kollégium áll a templom és az idősebb szerzetesek kolostora között. Az iskolának külön kis temploma is van a nagy templom hátához tapasztva. Ezen még most is dolgoznak, a faborítások egy részét csiszolják, sokat még nem festettek be, de a freskókkal borított templomban már égnek az ember nagyságú jakvaj mécsesek, és többen is imádkoznak bennük, újra meg újra földre vetve magukat az erre előre elkészített fa táblákon.

kham40 kham40 kham40 kham40 kham40 kham40 kham40 kham40 kham40

A nagy templomot csak délelőtt tízkor nyitják ki. Fél óra még, megvárjuk. Az idősebb szerzetesek már gyülekeznek a kapu előtt, s kisvártatva közös szútra-recitálásba kezdenek.

A recitálás még órákig fog tartani, nem tudjuk kivárni a végét és bemenni a templomba. Nem is akkora veszteség, hiszen ez is új épület. Csak egy dolgot sajnálok: a nagy ezüst Buddha-szobrot, amely még az alapítás idejéből, sőt talán régebbről származik.

De a vágyakról való lemondás elnyeri jutalmát. Az ezüst Buddha helyett egy arany Buddhát kapunk.

A várost leromboló és sok ezer halottal járó 1973-as földrengés után a szerzetesek azzal az eszközzel igyekeztek megelőzni az újabb földrengést, amihez értettek: egy óriás Buddha-szobor állításával 2015 októberében. A harminc méter magas, aranyozott szobor 6 millió dolláros költségét a környék hívői adták össze. A hatóságok engedélyt is adtak rá, de 2021-ben egy náluk is magasabb hatóság a városban járva úgy ítélte, hogy ekkora szoborra nem adhattak volna, így hát elrendelte az eltávolítását. A helyiek tömegesen tüntettek a rendelet ellen, de az eredmény borítékolható volt: a rendőrség végül 2022. januárjában szétverte a tüntetéseket, többeket letartóztattak és az ellenzéki sajtó szerint meg is kínoztak, a szobrot pedig elpusztították, a talapzata körüli 25 nagy imakerékkel együtt. Ugyanez év októberében a kolostor alá tartozó egyik iskolát is lerombolták, de a sajtóból nem derül ki, összefügg-e ez a szoborral.

Szeretném a szobornak legalább az egykori helyét lefényképezni, úgyhogy megkérdezem a kapuban trafikáló és az idegeneket méregető szerzeteseket, hol állt. „Ott áll, ni”, mutogatnak egy most épülő böhöm nagy beton épületváz felé. Odamegyek, s a talapzat arany színe már messziről átsüt a váz résein.

„Az építési területre belépni tilos”, hirdetik a táblák. De mivel egy csomó szerzetes odabent lófrál, és bíráló szemekkel méregetik az épületet, én is bemegyek, s nyomomban az egész csoport. Először a réseken próbálunk belesni, aztán rájövünk, hogy ha már úgyis tilosban járunk, egyszerűbb a bejárat felől belépni a készülő épületbe. Így is teszünk, senki nem szól ránk. És a betonból öntött ál-hagyományos tibeti kapun túl feltárul előttünk a nagy arany Buddha. Arca bekötve. Talán sérült? Inkább azért, amiért azoknak a Buddha-szobroknak is be volt kötve az arca, amelyeket a kolostorokban megszenteltek, s arra vártak, hogy értük jöjjön a tulajdonos: hogy majd a megfelelő pillanatban táruljon fel megvilágosodott arcának ragyogása.

Mi ez? Az elpusztult Buddha reinkarnációja? Vagy mégsem pusztították el, hanem kompromisszumként a nyílt területről – ahonnét az egész város láthatta – visszavonták egy zárt épületbe? Ha igen, erről miért nem tudósít a sajtó? Megannyi kérdés (Brecht).

Nincsenek megjegyzések: