A kép régi már (noha nem annyira, mint a járművek sugallják), és jó néhány helyen fent van a
világhálón, de mégsem tekinthetünk el arisztokratikusan az utánközléstől, hiszen annyira szervesen beletartozik az „elmúlt jövő” sorozatunkba, a
futurisztikus városképek, a
2259-es Moszkva és a
Mjur és Meriliz örök tüze után. Így képzelték el a századfordulón (de biztosan nem korábban a Parlament 1904-es befejezésénél), hogyan néz majd ki Budapest tízezer év múlva, amikor a végképp elapadt Duna, amely valamikor a Citadellát és a Gellért-szobrot is ellepte, már kanyon mélységbe vájta bele magát az egykori folyamágyba.
A Margit-híd nem létezik többé, hiszen víz híján már amúgy sem a túlpart az egyetlen lehetséges célpont, s a kanyon szirtjeire épült sasfészkek között olcsó léghajók szállítják az utasokat, ahogy a századforduló
minden más magyar városában is.
A kép azonban nem az elmúlt századfordulón ábrázolta a mostanit, hanem a mostani századfordulón ábrázolja… melyiket is? Valami, a kettő közötti imaginárius állapotot. Talán
azt az 1950-et, amikor Balatonfüred felett légibicikli és Hajmáskér fölött körforgalmú Zeppelin járt, egy olyan 1950-et, amely a történelemnek az előző évtizedekben rossz vágányra futott vonata miatt végül is elmaradt.
A meg nem történt múlt régészeti feltárása pedig fáradságos munka, még a megtörtént múlténál is fáradságosabb.
Ravadits Kornél, a kép készítője
külön oldalon mutatja be a rekonstrukció lépéseit. Különös, hogy a mai fantázia éppolyannak képzeli az alternatív múltat, mint a száz évvel ezelőtti a jövőt. Már a steampunkot is feltalálták száz évvel ezelőtt.
Egy másik variáció szerint a Duna kiszáradt medrében furcsa lények vegetálnak, pl. egy félig autó félig galamb teremtmény (vagy "eredmény"), Glukk, a galutó. A mese itt olvasható: http://viridtales.wordpress.com/2012/01/22/hol-nem-lesz-mese/
VálaszTörléshozzájuk Orbán János készített furcsa illusztrációkat:
http://viridtales.wordpress.com/2010/09/21/once-below-a-time/
izgalmas, de nekem mégis vonzóbbnak tűnik Reitter Ferenc úr elképzelése, amely bizonyos szempontból éppen az ellentéte ennek, amennyiben a Duna nemhogy nem fogy el, de birtokba veszi a várost
VálaszTörlésValahogy így
Nekem kicsit borzongató, s megint a léghajók!
VálaszTörlésAzonban nem hiszem hogy a Nap nem fog adni világosságot a földre. Kellene egy nappali világosságnál elképzelt látványosabb képet is készíteni.Ugye ez akkor már nem lenne annyira misztikus?
VálaszTörlésAkkor már nem, de hát mint a werkblogon írja az alkotó, pont hogy misztikusra akarta venni, három ködös layert is rápazarolt erre. Alkotói szabadság, lelke rajta. De a lényeg, a steampunk koncept, amely különös módon megegyezik a száz évvel ezelőtti képeslapokon elképzelt jövővel, akkor is érvényesülne.
VálaszTörlésA Nap egyébként világít, csak a felhőkön át, vihar utáni alkonyi fénnyel, amilyet magam is fotóztam ugyanitt tízezer évvel korábban. A Margit-sziget alatti kanyon sziklái még fényesek, de a rakparton már kigyulladtak a léghajókikötők lámpásai. Krúdy most hajtat át egy légikonflison a Tabánba…
Ez a Kanyon már évek óta létezik, a léghajókkal egyemben. sajnos....
VálaszTörlés"Krúdy most hajtat át egy légikonflison a Tabánba…" xD Hatalmas!
VálaszTörlésAmúgy érdekes, hogy mai fénykép alapján csinálta; az Országház déli oldalán lévő épületnek az a szocreál része, melyben a 2-es metró Kossuth Lajos téri megállója van, nem látszik.. Vagy az amúgy sem látszana a sarokról?