Budapesti anziksz


A kép régi már (noha nem annyira, mint a járművek sugallják), és jó néhány helyen fent van a világhálón, de mégsem tekinthetünk el arisztokratikusan az utánközléstől, hiszen annyira szervesen beletartozik az „elmúlt jövő” sorozatunkba, a futurisztikus városképek, a 2259-es Moszkva és a Mjur és Meriliz örök tüze után. Így képzelték el a századfordulón (de biztosan nem korábban a Parlament 1904-es befejezésénél), hogyan néz majd ki Budapest tízezer év múlva, amikor a végképp elapadt Duna, amely valamikor a Citadellát és a Gellért-szobrot is ellepte, már kanyon mélységbe vájta bele magát az egykori folyamágyba. A Margit-híd nem létezik többé, hiszen víz híján már amúgy sem a túlpart az egyetlen lehetséges célpont, s a kanyon szirtjeire épült sasfészkek között olcsó léghajók szállítják az utasokat, ahogy a századforduló minden más magyar városában is.


A kép azonban nem az elmúlt századfordulón ábrázolta a mostanit, hanem a mostani századfordulón ábrázolja… melyiket is? Valami, a kettő közötti imaginárius állapotot. Talán azt az 1950-et, amikor Balatonfüred felett légibicikli és Hajmáskér fölött körforgalmú Zeppelin járt, egy olyan 1950-et, amely a történelemnek az előző évtizedekben rossz vágányra futott vonata miatt végül is elmaradt.


A meg nem történt múlt régészeti feltárása pedig fáradságos munka, még a megtörtént múlténál is fáradságosabb. Ravadits Kornél, a kép készítője külön oldalon mutatja be a rekonstrukció lépéseit. Különös, hogy a mai fantázia éppolyannak képzeli az alternatív múltat, mint a száz évvel ezelőtti a jövőt. Már a steampunkot is feltalálták száz évvel ezelőtt.



7 megjegyzés:

  1. Egy másik variáció szerint a Duna kiszáradt medrében furcsa lények vegetálnak, pl. egy félig autó félig galamb teremtmény (vagy "eredmény"), Glukk, a galutó. A mese itt olvasható: http://viridtales.wordpress.com/2012/01/22/hol-nem-lesz-mese/
    hozzájuk Orbán János készített furcsa illusztrációkat:
    http://viridtales.wordpress.com/2010/09/21/once-below-a-time/

    VálaszTörlés
  2. izgalmas, de nekem mégis vonzóbbnak tűnik Reitter Ferenc úr elképzelése, amely bizonyos szempontból éppen az ellentéte ennek, amennyiben a Duna nemhogy nem fogy el, de birtokba veszi a várost
    Valahogy így

    VálaszTörlés
  3. Nekem kicsit borzongató, s megint a léghajók!

    VálaszTörlés
  4. Azonban nem hiszem hogy a Nap nem fog adni világosságot a földre. Kellene egy nappali világosságnál elképzelt látványosabb képet is készíteni.Ugye ez akkor már nem lenne annyira misztikus?

    VálaszTörlés
  5. Akkor már nem, de hát mint a werkblogon írja az alkotó, pont hogy misztikusra akarta venni, három ködös layert is rápazarolt erre. Alkotói szabadság, lelke rajta. De a lényeg, a steampunk koncept, amely különös módon megegyezik a száz évvel ezelőtti képeslapokon elképzelt jövővel, akkor is érvényesülne.

    A Nap egyébként világít, csak a felhőkön át, vihar utáni alkonyi fénnyel, amilyet magam is fotóztam ugyanitt tízezer évvel korábban. A Margit-sziget alatti kanyon sziklái még fényesek, de a rakparton már kigyulladtak a léghajókikötők lámpásai. Krúdy most hajtat át egy légikonflison a Tabánba…

    VálaszTörlés
  6. Ez a Kanyon már évek óta létezik, a léghajókkal egyemben. sajnos....

    VálaszTörlés
  7. "Krúdy most hajtat át egy légikonflison a Tabánba…" xD Hatalmas!

    Amúgy érdekes, hogy mai fénykép alapján csinálta; az Országház déli oldalán lévő épületnek az a szocreál része, melyben a 2-es metró Kossuth Lajos téri megállója van, nem látszik.. Vagy az amúgy sem látszana a sarokról?

    VálaszTörlés

A Blogger néha megeszi az üzeneteket. Küldés előtt biztosabb kimásolni a hozzászólást, hogy ilyen esetben még egyszer el lehessen küldeni.