Szimbiózis
Párizs képe
A Szajna áradása a St.-Lazare pályaudvar előtt. Január 29-én a vízállás 9,50 m-es abszolút rekordmagasságot ért el
in English
A téma az utcán hever
1895. október 22. a párizsi Gare Montparnasse-on, lásd az előző és a következő bejegyzést
- Tud maga fényképezni?
- Tudok.
- És mért nem hord magával fényképezőgépet?
- Mert nincs gépem - hangzott az őszinte és világos válasz.
- De ha volna, akkor fényképezne vele? - kérdezte az őrmester.
- Ha a nagymamámnak kereke volna… - felelte egyszerűen Švejk, és nyugodtan állta az őrmester fürkésző pillantását. Az őrmesternek éppen megint belenyilallt a fejébe a fájás, úgyhogy nem tudott más kérdést kitalálni, csak ezt:
- Nehéz dolog pályaudvarokat fényképezni?
- Könnyebb, mint akármi mást - felelte Švejk -, mert nem mozog, és az a pályaudvar folyton egy helyben áll, és az embernek nem kell rászólni, hogy barátságos arcot kérek…”
- Tudok.
- És mért nem hord magával fényképezőgépet?
- Mert nincs gépem - hangzott az őszinte és világos válasz.
- De ha volna, akkor fényképezne vele? - kérdezte az őrmester.
- Ha a nagymamámnak kereke volna… - felelte egyszerűen Švejk, és nyugodtan állta az őrmester fürkésző pillantását. Az őrmesternek éppen megint belenyilallt a fejébe a fájás, úgyhogy nem tudott más kérdést kitalálni, csak ezt:
- Nehéz dolog pályaudvarokat fényképezni?
- Könnyebb, mint akármi mást - felelte Švejk -, mert nem mozog, és az a pályaudvar folyton egy helyben áll, és az embernek nem kell rászólni, hogy barátságos arcot kérek…”
in English
Verdemar rejtélye
Verdemar… kétségbeesett sírás a halott kedves fölött, a vágyott, de már soha többé nem lehetséges viszontlátás után… Di Sarli 1943-as tangója Contursi szövegével a tangó aranykorának egyik legszomorúbb, legszívettépőbb darabja. És egyben az egyik legtitokzatosabb is a klasszikus tangók közül.
Verdemar – a tengervíz zöldes-kékes árnyalata, amelyet türkiznek is mondanak: meglehetősen szokatlan név egy lány számára. Valóban élő személy volt? Ha igen, hogyan halt meg? A szöveg által említett másik szokatlan szín, kezének sárgája vajon a halálos betegség tünete volt? Netán a sárgaságé?
Carlos Di Sarli, El Señor del Tango a kíméletlen El Tuerto (az Egyszemű) vagy yeta, „szemmelverő” néven is ismert volt Buenos Airesben, mert szemét – amelyet egy gyerekkori pisztoly-baleset során veszített el – örökké fekete szemüveg takarta. A Verdemart különös módon éppen szemorvosának és kedves barátjának, Dr. Ernesto Bernasconi Cramernek ajánlotta, és még különösebb, hogy a dal, mintha csak kifejezetten a szemorvosnak szólna, „pupillát” emleget a tangó-szövegekben bevett „szem” helyett. Ebben rejlene a történet kulcsa? Vajon a hazafelé tartó lélek fehér útja a Bahia Blancára, Di Sarli szülővárosára utal? Talán sosem tudjuk meg biztosan.
Orquesta Carlos Di Sarli, énekli Roberto Rufino
Orquesta Carlos Di Sarli, énekli Oscar Serpa
Orquesta Miguel Caló, énekli Raúl Iriarte
Verdemar – a tengervíz zöldes-kékes árnyalata, amelyet türkiznek is mondanak: meglehetősen szokatlan név egy lány számára. Valóban élő személy volt? Ha igen, hogyan halt meg? A szöveg által említett másik szokatlan szín, kezének sárgája vajon a halálos betegség tünete volt? Netán a sárgaságé?
Carlos Di Sarli, El Señor del Tango a kíméletlen El Tuerto (az Egyszemű) vagy yeta, „szemmelverő” néven is ismert volt Buenos Airesben, mert szemét – amelyet egy gyerekkori pisztoly-baleset során veszített el – örökké fekete szemüveg takarta. A Verdemart különös módon éppen szemorvosának és kedves barátjának, Dr. Ernesto Bernasconi Cramernek ajánlotta, és még különösebb, hogy a dal, mintha csak kifejezetten a szemorvosnak szólna, „pupillát” emleget a tangó-szövegekben bevett „szem” helyett. Ebben rejlene a történet kulcsa? Vajon a hazafelé tartó lélek fehér útja a Bahia Blancára, Di Sarli szülővárosára utal? Talán sosem tudjuk meg biztosan.
Orquesta Carlos Di Sarli, énekli Roberto Rufino
Orquesta Carlos Di Sarli, énekli Oscar Serpa
Orquesta Miguel Caló, énekli Raúl Iriarte
Verdemar… Verdemar… Se llenaron de silencio tus pupilas. Te perdí, Verdemar. Tus manos amarillas, tus labios sin color y el frío de la noche sobre tu corazón. Faltas tú, ya no estás, se apagaron tus pupilas, Verdemar. Te encontré sin pensarlo y alegré mis días, olvidando la angustia de las horas mías. Pero luego la vida se ensañó contigo y en tus labios mis besos se morían de frío. Y ahora… ¿qué rumbo tomaré? Caminos sin aurora me pierden otra vez. Volverás, Verdemar… Es el alma que presiente tu retorno. Llegarás, llegarás… Por un camino blanco tu espíritu vendrá Buscando mi cansancio y aquí me encontrarás. Faltas tú… Ya no estás… Se apagaron tus pupilas, Verdemar. | Verdemar… Verdemar… pupillád megtelt csönddel. Elveszítettelek, Verdemar. Kezed sárga, ajkad színtelen, az éjszaka hidege ül szíveden. Hiányzol, nem vagy többé, pupillád kihunyt, Verdemar. Váratlanul találkoztam veled, bearanyoztad napjaim, elfeledtem szorongató óráimat. De aztán az élet elszakított tőled és csókjaim meghaltak ajkad hidegétől. És most… merre menjek tovább? Ismét elveszek a hajnal nélküli utakon. Visszatérsz, Verdemar… lelkem érzi visszatértedet. Megjössz, megérkezel… fehér úton megjön majd szellemed keresve fáradt lelkemet, s itt majd rám találsz. Hiányzol… nem vagy többé… pupillád kihunyt, Verdemar. |
in English • en español • по-русски
Áttűnés: Októberi vonatok
Rosszul sikerült fékezés a párizsi Nyugati pályaudvaron (az Eiffel-torony közelében) 1895. október 22-én
Rosszul sikerült tolatás a budapesti Nyugati pályaudvaron (az Eiffel-iroda munkája) 1962. október 4-én
in English
Láncaikat veszíthetik
Lenin a cári bíróság előtt. Andrej Jevdokimov 34 éves rab, volt bírósági írnok rajza. Elítélték felesége meggyilkolásáért
P. Mihajlenko 28 éves rab, paraszt rajza. Haszonszerzés céljából elkövetett gyilkosságért öt év börtönbüntetésre ítélték
Lenin eltörli a börtönöket. Mark Larionov 27 éves rab rajza. Elítélve négy rendbeli lopásért, utolsó ízben két év szabadságvesztésre. Foglalkozására nézve esztergályos
Apák és fiúk
A szándék ma már eldönthetetlen. Hiszen az új helyét és hangját kereső populáris grafika éppen a huszas években hozta a világra a Lenin-kultusz számos olyan produktumát, amely manapság karikatúraként is megállná a helyét.
in English
A Kreml, ahogy még soha nem láttad
Ez volt életem egyik legnehezebb fotózása. Előkészítésére egy teljes hónap ment rá: rengeteg aláírást kellett megszereznem, összeállítanom a fotózni kívánt helyek listáját, több tucatnyi engedélyt beszereznem. Már szinte el is felejtkeztem a dologról, mikor egyszerre csak értesítettek róla, hogy megkaptam az engedélyt. Köszönet a Nyilvános Kamarának a támogatásért és az egyeztetésekért! A fotólistát csúnyán megnyirbálták: nem engedélyezték a fotózást a tetőkről, nem fényképezhettem le bizonyos bástyákat, de ami a legfontosabb, a Kreml falának felvételét engedélyezték. Régi álmom vált valóra azzal, hogy sétálhattam a Kreml falain, és felkapaszkodhattam a hozzáférhetetlen bástyákhoz. A sorozatnak ebben az első részben a falakat és a falakról nyíló látványt mutatom be.
A történelmi jelentőségű fotósorozatot néhány órával az első orosz közzététel után mutatjuk be. Az épületek és látképek közül sok minden ismerős, mégis szokatlanok az együttállások, a részletek, a jól ismert épületek „hátsó udvarai”. A sorozat nem a Kreml pontos topográfiájának és építészeti struktúrájának bemutatására törekszik, hanem elsősorban a falak és a falakról nyíló látványok atmoszféráját kívánja közvetíteni. Mi azonban mégis kísérletet teszünk az egyes képek térképen való elhelyezésére, majd ha a sorozatnak a Kreml falain belüli épületeket is bemutató második része is megjelenik, amelyet szintén közzéteszünk ugyanitt.
in English