Két éve, 2014 októberében avatták fel Párizs egyik legújabb emblematikus épületét, a Fondation Louis Vuitton modern művészeti kiállítótermét. A sydney-i operaházra emlékeztető épület mint hatalmas hajó magasodik fel nagy üveg vitorláival a Bois de Boulogne, a párizsi Városliget fái közül. A vitorlákat pillanatnyilag Daniel Buren Observatoire de la lumière installációjának színes foltjai tarkítják, ami kissé ideiglenes retró-fílinget kölcsönöz a kompozíciónak az eredeti hófehér vitorlák időtlen hatása helyett. De az épület így is félreismerhetetlen névjegye Frank Gehrynek, az egyik legnagyobb kortárs építésznek. Rá vall a bonyolult térbeli konstrukció, az egymást átható görbe síkok sokasága, a táncoló vonalvezetés, amelyet az elmúlt évtizedek néhány legnagyobb hatású alkotásán, a bilbaói Guggenheim Museum (1997), a los angelesi Walt Disney Concert Hall (2003) vagy a prágai Táncoló Ház (1996) épületegyüttesén alkalmazott.
A Fondation Louis Vuitton épülete a mostani (2016 okt. – 2017 máj.) Buren-installáció alatt, illetve eredetileg, 2015 nyarán (forrás: pinterest)
Frank Gehry épületeinek sajátossága, hogy nemcsak a környező teret, hanem a tágabb társadalmi teret is szervezik, s városrészek, sőt városok gazdasági és kulturális revitalizációját képesek katalizálni. A Fondation Louis Vuitton rendkívüli kiállításai is jelentős nemzetközi események. Ilyen a most futó, tavaly októbertől idén március 5-ig tartó Icons of Modern Art. The Shchukin Collection is.
A gazdag moszkvai kereskedőcsaládból származó Szergej Scsukin 1897-től kezdte gyűjteni a kortárs francia festők műveit. Húsz év alatt kitűnő érzékkel alkotta meg az egyik legjobb kortárs gyűjteményt, amelyben egyebek mellett ötven kép volt Picassótól, harmincnyolc Matisse-tól – aki személyesen is segített berendezni Scsukin moszkvai palotájának szalonját –, tizenhat Gauguintől, tizenhárom Monet-től, és nyolc az általa mindenkinél többre becsült Cézanne-tól. Elképesztően intenzív élmény lehetett ez a palota, amelynek termeiben, sőt folyosóin és ebédlőjében szorosan egymás mellett kétszázötvennyolc ilyen kép borította a falakat. Scsukin 1908-tól vasárnaponként nyilvános látogatásra is megnyitotta gyűjteményét, amely óriási hatást gyakorolt az orosz avantgard művészetre.
„Az orosz avantgard művészek között egyetértés uralkodott abban, hogy legfontosab művészeti iskolánk nem a szentpétervári képzőművészeti akadémia, hanem Sz. I. Scsukin galériája … Őrületes élmény volt először látni a legkiválóbb francia művészek képeit … Nem mindenki volt képes megérteni Picassót, de mindenki elismerte tehetségének hatalmas erejét … Képszerkesztési elvei, a tárgy feldarabolása eltolás révén és más kísérletei fokozatosan váltak egyre felfoghatóbbá számunkra.” (Ivan Kljun)
A címbeli „ikon” több szempontból is találó. Illik egy olyan épülethez, amely Párizs modern ikonjává kíván válni. Jellemzi e képek korabeli orosz recepcióját, ahogy az óorosz ikonok 1905-1914 közötti újrafelfedezésének légkörében modern ikonokként értelmezték őket, s ahogy Scsukin maga is egyfajta személyes ikonosztázként állította össze ebédlőjében Gauguin vallásos tárgyú festményeit. És persze azóta e képek mindegyike külön-külön is a modern művészet ikonjává vált. Mindegyiknek saját Wikipedia-címszava van, sokuk önálló könyvet kapott. Felismerik őket az alábbi részletek alapján, amelyeket tegnap fotóztunk a kiállításon?
Ezeket sikerült eddig azonosítanom, hagyok másoknak is :-)
VálaszTörlés1. Monet Reggeli a szabadban
5. Gauguin Tahiti nők
36. Matisse Les poissons rouges (Interior with a Goldfish Bowl) – a magyar címét nem találtam meg, netán nincs is bevett magyar címe?
33. Cézanne Pierrot és Harlequin
A Gauguin-kép címe nem pontos, a többi jó, azokat kis pontosítással be is tettem a képek alá. Várjuk a következőket!
VálaszTörlésFrissítem és helyesbítem, ha már megvan...
VálaszTörlés5., 10. Gauguin Tahiti nők macskával
A 6-os is Monet Reggeli a szabadban
32. Picasso Nő legyezővel, 1907
8. Matisse Spanyol csendélet
16. Matisse Rózsaszín szoba, 1911
25, 26. Matisse A vörös szoba
A 8. csupán egy hasonló kép, a Sevillai csendélet. Ezeket is beírtam, linkkel a címeken, hogy össze lehessen vetni a részletet a teljes képekkel.
VálaszTörlés
VálaszTörlésÉn nem rugok labdába a versenyben, de volt egy könnyű, mert a bejegyzésben is szerepel, hár így:)
23. Nagyezsda Udalcova: Hegedű, 1916
Dehogynem, Zsuzsi, ez a lázas kutatásom eredménye. Ami neked könnyű, az meg nekem abszolút ismeretlen:-)
VálaszTörlésIgen, igen. Akkor már azt is elmondom, hogy a 19. Picasso Hegedűje, mert az is szerepel a posztban, mint az Udalcova-kép modellje. A továbbiakra még vérjuk a javaslatokat! :)
VálaszTörlés2-3 tán Dérain, mintha őt tudnám emlékezetembe visszahívni a jónéhány évvel ezelőtti Scsukin & Morozov gyüjtemény pesti kiállításáról. (töredékes jegyzeteimben sima törzsű fák, indázó ágak, sejtelmes hangulatát jegyeztem be Dérain neve mellé.)
VálaszTörlés30.kép Picasso: Fiú kutyával -- persze képrészlet, h nagyobb legyen a talány (valszeg 1905)
VálaszTörlés28. Malevics: Asszony vödrökkel (1912)
VálaszTörlés9. Matisse: Spanyol nő tamburinnal, 1909
VálaszTörlés11. Matisse: Calla Lilies, Irises And Mimosas, 1913
4.Gauguin: Vairaumati Tei Oa, A neve Vairaumati
VálaszTörlés13 Picasso: Abszint ivó
3. Ahogy Swann írta, André Derain "Vár"
17. nem egy medve ahogy elsőre gondoltam, hanem Matisse: Nude, Black and Gold
22. Vladimir Tatlin Nu (Nude)
31. Aleksander Mikhailovich Kompozició 66
Tamás elérte a célját mert sokfelé nezegettem, számomra új festők, képek jötettek szembe. Na persze szívesen el is mennénk, de már nem fér bele sajna