Tbilisziből a Kura mentén az örmény határ felé haladva Borjomi után különös sztálinbarokk ipari épület tűnik fel jobbfelől. A sztálinbarokknak az a sokemeletes ívekkel és mély bélletekkel dekorált keleties változata, amely a 30-as évektől dominánssá vált a Kaukázusban, s amely ma is virágkorát éli a jereváni és bakui modern építkezéseken. Körülötte pár házból álló falucska, Chitakhevi a neve, nyilvánvalóan az erőmű kiszolgálására jött létre.
Noha kisbusszal vagyok, megkérem a csoportot, pár percet várjanak, míg lefényképezem a jelenséget. Ahogy közeledek az épülethez, a kapuban már megjelenik az őr. „Jó napot, Mi ez a létesítmény?” veszem át a kezdeményezést, mielőtt ő kérdezne. „A vízierőmű transzformátor-állomása.” „Mikor épült?” „A háború után, 1949-ben adták át. Maguk honnan vannak?” „A csoport Magyarországról, én Németországból.” „Na, akkor pontosan maguk építették.”
A szovjet vízierőművek történetét 1914-1950 között dokumentáló Как воевали плотины projekt külön cikket szentel annak a nagy számú szovjet vízierőműnek, amelyet a háború alatt és közvetlenül utána német, japán, magyar és olasz hadifoglyokkal építtettek. A cikk idéz az uglicsi erőmű építkezésén dolgozó Hubert Deneser emlékirataiból, amelyeket oroszul is kiadtak: „Huszonkét hónapot dolgoztam Uglicsban. Száznegyvennyolc lépcsőn kellett le-fel futnom egy-egy vödör vízzel a betonkeveréshez. Számos építőipari fogást elsajátítottam. Amikor 1948-ban hazatértem a fogságból, Németországban magam építettem fel a házamat. Télen jeget vágtunk a Volgán, nyáron a mezőkre hordtuk ki a trágyát. Ott lányokkal is találkoztunk, tréfálkoztunk, nevettünk.” Idilli élet lehetett.
A sorbanáló katonák japán egyenruhában vannak? Ők is építették az erőműveket?
VálaszTörlésIgen, mint az idézett cikk szövegéből idézem, ahol a nemzetek felsorolása az erőművek építésében való részvételi arányukat követi.
VálaszTörlés