Ki tudja megmondani, mik ezek a vasak/rezek amelyeket az ukrán határon a széles/keskeny nyomtávú tengelyek cseréjekor tesz láthatóvá a vasúti munkás, éjfélkor egy szó nélkül feltépve a hálókocsi utolsó kupéjának ajtaját, felhajtva a szőnyeget, elseperve a csatornafedőt egy titokzatos lyuk felől, és azon át kiemelve őket, mint a sebész a betokosodott idegen testet? Aztán két óra múlva ugyanezt fordított sorrendben. A szőnyeget már nem hajtja vissza.
Egyfajta stift; ez tartja helyén a széles/keskeny, azaz normál nyomtávú négy darabból álló kerékegyüttest. Kiveszi a szakember, a kocsiszekrényt felemelik, ki a normál, be a széles... Úgy látom, a lényeg (feltépi, úgy hagyja stb.) nem változott... Mire van az embernek nosztalgiája!
VálaszTörlésNagyon köszönöm! Csapó László a Studiolum facebook-oldalán adta ezt a szabatos meghatározást:
VálaszTörlésLászló Csapó Ha teljes forgóvázcsere van, akkor én menesztőcsapra tippelnék. A menesztőcsap köti össze a forgóvázat a kocsiszekrénnyel. A forgóváz az, amiben a kerekek vannak, a kocsiszekrény az, amiben ülünk. (Gondolom, hogy forgóvázcsere lehet, mert 2 órát írtál a posztban. Az automatikus nyomtávállítás pedig 10 perc+ fékpróba, De nem vagyok vasúti szakember.) www.zolikom.hu/document/talent/kezikonyv.pdf
Forgóvázcsere, vasutas szlengnyelven tengelyátszerelés (holott a tengelyekhez nem nyúlnak, a forgóvázzal együtt maradnak).
VálaszTörlésForgócsap, vagy királycsap: a forgóváz (tkp. futómű) vízszintes elfordulását és a vízszintes hosszirányú erők átvitelét teszi lehetővé.