Bach: Máté-passió, bevezető kórus és korál. Wiener Singverein, Herbert Karajan (1972)
Kommt, ihr Töchter, helft mir klagen, Sehet – Wen? – den Bräutigam. Seht ihn – Wie? – als wie ein Lamm. Sehet – Was? – seht die Geduld, Seht – Wohin? – auf unsre Schuld; Sehet ihn aus Lieb und Huld Holz zum Kreuze selber tragen. O Lamm Gottes unschuldig Am Stamm des Kreuzes geschlachtet, Allzeit erfund’n geduldig, Wiewohl du warest verachtet. All Sünd hast du getragen, Sonst müßten wir verzagen. Erbarm dich unser, o Jesu! | Gyertek, leányok, gyászoljatok velem: Nézzétek Őt! – Kit? – a Vőlegényt. Nézzétek Őt! – Hogyan? – mintegy Bárányként. Nézzetek! – Mit? – nézzétek türelmét. Nézzetek! – Hová? – bűneinkre; nézzétek Őt, ahogy türelmes szeretettel keresztjét maga hordozza. Ó Isten bűntelen Báránya, akit a kereszt fáján levágtak és végig türelemmel tűrted mennyire megvetettek Téged. Minden bűnünket elhordoztad, hogy reményünket ne veszítsük. Irgalmazz nekünk, ó Jézus. |
A bajorországi Oberammergau lakói 1633-ban fogadalmat tettek: ha túlélik a pestisjárványt, tízévente nagypénteken passiójátékot tartanak az egész falu részvételével. A fogadalmat máig megtartották. A tavalyi, 2010-es passiójátékot a falu kétezer lakója adta elő közel hatszázezer néző előtt.
A látványosságról már a barokk korban is készültek metszetek és szentképek, hogy a látogatóknak legyen mit hazavinni emlékbe. A fotográfia megjelenésétől kezdve pedig sokszorosított fotók is készültek az eseményről. Első alkalommal az 1870-es előadásról – stílusosan a legnépszerűbb korabeli formátumban, a szent szereplők vizitkártyájaként.
Ezeket az 1870 és 1950 közötti fényképeket one-way még tavaly novemberben tette közzé, s akkor raktároztam el, hogy a mai napon, a passió után én is publikáljam őket.
Az 1890-es előadás szereplőiről már kabinetfotó formátumú portrék készültek, akárcsak az alább következő 1900-aséiról.
Érdekes megfigyelni a szcenikai váltást. Míg az 1870-es előadás a korra jellemző orientalizáló szentföldi háttér előtt játszódik, a századfordulón mintha korai olasz festményeket vinnének színpadra, ugyancsak a kor ízlésének megfelelően.
1910-ben már sokkal inkább a kortárs kosztümös színház felé hajlik a rendezés.
1950-ben pedig egyenesen a hollywoodi filmek felé, díszletben, beállításban, sőt még arckifejezésekben is. Vagy csak a Life fotósa fényképezte az előadást amerikai szemmel?
Escher Károly tavalyi Széchényi-könyvtárbeli kamarakiállításán szerepelt egy remek sorozat a 40-es években a budaörsi németek által hasonló módon előadott passiójátékról. Legszebb darabja az volt, ahol a zsidó és római kosztümös szereplők az előadás végeztével a közönséggel együtt fagylaltoztak. Szerettem volna ezeket is közölni ma párhuzamként, és kértem is szkennelt másolatot a rendezőktől, de ezidáig még nem kaptam. Nem baj, legalább a következő évi passió után is lesz mit közzétenni.
Addig is vessenek egy pillantást az esparraguerai passió, a vergesi körmenet, az olesa de montserrati passió, a cerverai passió vagy az ulldeconai passió képeire, hogy csak a számunkra otthonos katalán területen maradjunk.
Az esparraguerai passió résztvevői 1906-ban
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
A Blogger néha megeszi az üzeneteket. Küldés előtt biztosabb kimásolni a hozzászólást, hogy ilyen esetben még egyszer el lehessen küldeni.