Passió



Bach: Máté-passió, bevezető kórus és korál. Wiener Singverein, Herbert Karajan (1972)

Kommt, ihr Töchter, helft mir klagen,
Sehet – Wen? – den Bräutigam.
Seht ihn – Wie? – als wie ein Lamm.
Sehet – Was? – seht die Geduld,
Seht – Wohin? – auf unsre Schuld;
Sehet ihn aus Lieb und Huld
Holz zum Kreuze selber tragen.

O Lamm Gottes unschuldig
Am Stamm des Kreuzes geschlachtet,
Allzeit erfund’n geduldig,
Wiewohl du warest verachtet.
All Sünd hast du getragen,
Sonst müßten wir verzagen.
Erbarm dich unser, o Jesu!
Gyertek, leányok, gyászoljatok velem:
Nézzétek Őt! – Kit? – a Vőlegényt.
Nézzétek Őt! – Hogyan? – mintegy Bárányként.
Nézzetek! – Mit? – nézzétek türelmét.
Nézzetek! – Hová? – bűneinkre;
nézzétek Őt, ahogy türelmes szeretettel
keresztjét maga hordozza.

Ó Isten bűntelen Báránya, akit
a kereszt fáján levágtak
és végig türelemmel tűrted
mennyire megvetettek Téged.
Minden bűnünket elhordoztad,
hogy reményünket ne veszítsük.
Irgalmazz nekünk, ó Jézus.


A bajorországi Oberammergau lakói 1633-ban fogadalmat tettek: ha túlélik a pestisjárványt, tízévente nagypénteken passiójátékot tartanak az egész falu részvételével. A fogadalmat máig megtartották. A tavalyi, 2010-es passiójátékot a falu kétezer lakója adta elő közel hatszázezer néző előtt.


A látványosságról már a barokk korban is készültek metszetek és szentképek, hogy a látogatóknak legyen mit hazavinni emlékbe. A fotográfia megjelenésétől kezdve pedig sokszorosított fotók is készültek az eseményről. Első alkalommal az 1870-es előadásról – stílusosan a legnépszerűbb korabeli formátumban, a szent szereplők vizitkártyájaként.




Ezeket az 1870 és 1950 közötti fényképeket one-way még tavaly novemberben tette közzé, s akkor raktároztam el, hogy a mai napon, a passió után én is publikáljam őket.


Az 1890-es előadás szereplőiről már kabinetfotó formátumú portrék készültek, akárcsak az alább következő 1900-aséiról.


Érdekes megfigyelni a szcenikai váltást. Míg az 1870-es előadás a korra jellemző orientalizáló szentföldi háttér előtt játszódik, a századfordulón mintha korai olasz festményeket vinnének színpadra, ugyancsak a kor ízlésének megfelelően.









1910-ben már sokkal inkább a kortárs kosztümös színház felé hajlik a rendezés.



1950-ben pedig egyenesen a hollywoodi filmek felé, díszletben, beállításban, sőt még arckifejezésekben is. Vagy csak a Life fotósa fényképezte az előadást amerikai szemmel?





Escher Károly tavalyi Széchényi-könyvtárbeli kamarakiállításán szerepelt egy remek sorozat a 40-es években a budaörsi németek által hasonló módon előadott passiójátékról. Legszebb darabja az volt, ahol a zsidó és római kosztümös szereplők az előadás végeztével a közönséggel együtt fagylaltoztak. Szerettem volna ezeket is közölni ma párhuzamként, és kértem is szkennelt másolatot a rendezőktől, de ezidáig még nem kaptam. Nem baj, legalább a következő évi passió után is lesz mit közzétenni.


Addig is vessenek egy pillantást az esparraguerai passió, a vergesi körmenet, az olesa de montserrati passió, a cerverai passió vagy az ulldeconai passió képeire, hogy csak a számunkra otthonos katalán területen maradjunk.

Az esparraguerai passió résztvevői 1906-ban

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

A Blogger néha megeszi az üzeneteket. Küldés előtt biztosabb kimásolni a hozzászólást, hogy ilyen esetben még egyszer el lehessen küldeni.