milyen könnyű a menny a műhely már sötét |
Wu Zhen (1280-1354) a maga életében nem számított különösebben híresnek, sem sikeresnek. Csak a mongol uralom után, a Ming-korszakban fedezik majd fel a festők, s emelik a követendő Négy Mester sorába. Hivatalt sosem kapott, kis birtokára visszavonulva élte remete-életét. Hegyeket festett és folyókat, s az egyetlen kicsi, karikatúraszerű figura, aki újra és újra felbukkan képein, egy magányos halász (aki persze egyáltalán nem olyan egyszerű, mint amilyennek látszik: az öreg halásznak nagyon is megvolt a maga társadalomkritikai konnotációja a taoista hagyományban). A kínai képekre olyannyira jellemző ürességbe pedig saját verseit írta.
A tágas, nagy űr, amelyet a néző képzelete tölt ki, a Yuan-korban már konvenciónak számított. Szép, ahogy Wu Zhen ezzel a konvencióval játszik. Nem a tágasság közepére helyezi a figurát, ahogy szokták, hanem egészen a kép aljára, úgy, hogy a teljes, nagy láthatatlan tágasság fölötte van. A figura előtt csak egészen kicsi látható tér marad, de a konvenció folytán alája is ugyanakkora tágasságot képzelünk. Ezt a tágasságot nem látjuk, de biztosan tudjuk, hogy ott van, ahogy a figura is biztosan tudja, s rábízza magát, ahogy útrakel.
Szép ! És persze köszönöm. Jó szelet,csendes vizet kívánok.
VálaszTörlésHát hiszen Navigare necesse est, de olyan szépen és szövevényesen beépülve a versek, képek, kültúrák felcsillanó élményébe, a veled hajózó olvasók örömére. Köszönöm.
VálaszTörlés